Nedělání / Princ Bajaja a souboj s vlastním strachem

6. 11. 2016 v Labyrintu Divadla Drak

14:00 – 16:00 Hry a dílny v Labyrintu (přijďte a odejděte kdykoli budete chtít)
16:00 Studio DAMÚZA – Princ Bajaja / premiéra

Princové nedostávají štěstí zadarmo, musí splnit mnoho úkolů, utkat se s lidmi, draky i nadpřirozenými silami, ale hlavně se svým vlastním strachem. Nedělní odpoledne pro odvážné, kteří se nebojí se bát.

Princ Bajaja

Také vám někdy přijde, že máte doma místo dětí draky? Víte, jak se poznali vaši rodiče? Co se stane, když král přislíbí své tři dcery třem drakům? Proč Bajaja odjíždí do světa? A proč po boji vždy utíká?

Tři draci, dva herci, jeden muzikant, loutky a jedna otočná scéna.

Režie a dramatizace: Filip Jevič
Dramaturgie: Jeník Bubal
Scénografie: Kamil Bělohlávek
Kostýmy: Tereza Venclová
Hudba: Marek Bělohlávek
Hrají: Jiří Kohout a Mirka Bělohlávková

bajaja

Nedělání

Pravidelně jednou za měsíc ožívá Labyrint Divadla Drak originálním programem pro rodiny s dětmi s názvem Nedělání. V bludišti mezi starými loutkami čekají hry, pokusy, výtvarné dílny, ale i komorní divadelní představení či koncerty, to vše zastřešené vždy novým tématem. Děti s rodiči mohou tvořit, hrát si, nebo jen relaxovat u kávy a knížky. Vytváříme kolem nich pokaždé nový, svět, ze kterého se jim často vůbec nechce odejít.

 

Vyšla hvězda nad Betlémem / filmová verze

Na období adventu jsme pro vás připravili speciální dárek. Je jím filmová verze oblíbené vánoční inscenace Vyšla hvězda nad Betlémem natočená v autentickém prostředí kostela sv. Jana Křtitele na Novém Hradci a jeho bezprostředním okolí. Nejedná se přitom o pouhý záznam divadelní inscenace provedené v netradičním prostředí, nýbrž o její plnohodnotnou filmovou adaptaci.

Záznam bude ke zhlédnutí zdarma na našem Youtube kanálu a odemčen vždy v uvedený termín reprízy.

Hra Pavla Vašíčka je montáží textů ze stejnojmenné knihy Josefa Voláka, písní Adama Michny z Otradovic, lidových vánočních zpěvů a fragmentů lidových vánočních her českého baroka. Adventní období je už neodmyslitelně spjato s přeplněnými hypermarkety a hektickými přípravami oslav, stejně jako záplavou novinových článků, které si toto třeštění berou na mušku a žehrají na vyprázdněný charakter současných Vánoc. Stalo se tradicí Divadla Drak uvádět v tomto čase jako protiváhu všemu výše zmíněnému hry s biblickou tématikou a namísto kárání je pozvat ke společnému estetickému zážitku opírajícímu se o základní příběhy naší křesťanské tradice a jejich humanistického poselství. Inscenace Vyšla hvězda nad Betlémem v tomto plně navazuje na předchozí Štědrej večer nastal a Hej, Mistře! Soustřeďuje se přímo na pasáže z Nového zákona, které se vážou k narození Ježíše (Zvěstování, Zrození, Pastýři, Tři králové, Vraždění neviňátek, Útěk do Egypta, Návrat do Galileje) a tvoří tak duchovní podklad vánočních svátků.

Námluvy

Studentská divadelní skupina Inspirace tradičně představí ve Studiu Divadla Drak aktuální repertoár. Pro tuto sezónu byla zvolena jednoaktovka z roku 1888 od Antona Pavloviče Čechova – Námluvy.

Představení v ruském jazyce sehrají studující Katedry ruského jazyka a literatury Pedagogické fakulty Univerzity Hradec Králové.

 

Nedělání / S knihou

14:00 – 16:00  Hry a dílny v Labyrintu (přijďte a odejděte kdykoli budete chtít)
16:00 Houpací pohádky (Damúza, hrají Diana Čičmanová a Dominik Linka)

K čemu jsou knížky na světě? A k čemu je knihtisk a knihovna a knihkupectví? A co je knihvazač a zaknihování? A jak to že si čtete, když se vás na něco ptám?

Projekt je realizován za podpory  Výsledek obrázku pro nadace čez

02f8bf3e90b7d5b38a982a1fc8162426

Studio DAMÚZA – Houpací pohádky 

Na motivy pohádek ze stejnojmenné knihy Aloise Mikulky
Co všechno může vidět malé růžové velblouďátko, podívá-li se na svět z výšky? Co může zažít během jedné nečekané noční jízdy po obloze, vyhoupne-li se na rožek měsíce? Možná se stane svědkem děsivé loupeže ukrutného Jollyho Jokera. Možná uslyší rolničku bledě modrého autíčka cililink, stojícího právě na startu velikého závodu… Možná. Kdo ví. Cesta po obloze je dlouhá a velblouďátko je přeci jen maličké a tuze unavené…

délka představení: 50minut
určeno pro děti od 4 let a jejich rodiče

(Pokračování textu…)

Slož si

Který zvuk na který položit, aby to vonělo? Co a po kom komu říct? Jak vysoká je odměna pro toho, kdo se hluboce zaposlouchá? Který z klíčů otvírá tajemnou kostku? A co (kdo) je v ní? Slož si je inscenace určená nejmenším dětem, která se vydává po stopách velké záhady jménem hudba. Co to vlastně hudba je? A jak vzniká? Proč některé zvuky jednou vnímáme jen jako ruch nebo šum, zatímco jindy se zničehonic začnou stávat hudbou? Vydejte se s námi na dobrodružnou cestu od prvního nádechu po první koncert. Na cestu, na jejímž začátku není nic než zmatek, zatímco na konci čeká společná skladba, živý koncert, divadelní obraz hudby.

Napsali o nás:

„Čtyři performerky prozkoumávají žluté krychle vybavené audiotechnikou a pozvolna vtahují do hry publikum. Děti mohou hádat zvuky. (…) Fascinovaně sleduji gejzíry dětské imaginace napěchované do scénáře. Čtveřice performerek přeskupuje krychle do všech myslitelných tvarů, přitom na ně bubnuje, klape víky. Nuda se zakazuje. I vlastní tělo poslouží jako hudební nástroj, když na to přijde.” Veronika Boušová, divadelni-noviny.cz, 27.06.2022

Gaudeamus Theatrum 2023 – výstup z týdenního workshopu

Od 6.-12.3-2023 se v Divadle Drak uskuteční již po jedenácté Mezinárodní setkání studentů vysokých uměleckých škol Gaudeamus Theatrum. Letošní ročník věnován Objektovému divadlu proběhne pod vedením dvou výjimečných osobností současného evropského loutkového a objektového divadla izraelského loutkoherce, režiséra, performera a lektora Ariela Dorona a francouzského režiséra, herce a zakladatelem souboru Cie Bakelite Oliviera Rannou. Tito tvůrci se (nejen) královéhradeckému publiku představili v předchozích letech na festivalu REGIONY. Mezinárodní rezidence se zúčastní na třicet studentů tří evropských vysokých divadelních škol Akademie múzických umění v Praze, KALD DAMU, polské Akademia Sztuk Teatralnych ve Wroclavi a bulharské National Academy of Theatre and Film Arts “Kr. Sarafov ”. Na workshopu si studenti vyzkouší, jak přistupovat k objektovému divadlu z různých úhlů pohledu od animace objektů přes dramaturgicko-režiní práci po výpravu. Týdenní workshop vyvrcholí veřejným výstupem v sobotu 11.3. od 18.00 ve Studiu Divadla Drak. Mezinárodní setkání studentů vysokých uměleckých škol Gaudeamus Theatrum je tradiční akcí Divadla Drak a MIFD o.p.s., která se koná již od roku 2012. Setkání realizované formou týdenní rezidence má za cíl vytvořit unikátní kreativní a otevřený prostor pro mezinárodní setkávání studentů, pedagogů a umělců z různých uměleckých oblastí (divadelníků, hudebníků, vizuálních umělců apod.), společnou tvorbu a vzájemné sdílení a předávání zkušeností.   Ariel Doron – izraelský loutkoherec, režisér, performer a lektor Vystudoval filmová studia na univerzitě v Tel Avivu, studoval loutkářské kurzy na School of Visual Theatre v Jeruzalémě, The Train Theatre Greenhouse Project, Puppetry School Holon a Tel Aviv a zúčastnil se několika kurzů v Institute International de la Marionnette v Charleville-Mezieres. V současné době žije v Německu a spolupracuje s např. s Maxim Gorki Theater Berlin, Theater Junge Generation Dresden, Schauburg Theater München, Staatsschauspiel Dresden, FITZ! Figurentheater Zentrum Stuttgart, Hanut 31 Gallery-Theater Tel Aviv a dalšími. Ariel Doron je zkušený lektor, pravidelně vede mnoho různých workshopů pro divadelní instituce i univerzity, své přednášky a kurzy vedl např. v Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Stuttgart, UQAM Universite de Quebec a Montreal, Central School of Speech & Drama v Londýně a další. Ve své divadelní tvorbě používá velmi málo textu a hodně hravosti, často proto, aby se vypořádal s tvrdými společenskými a politickými tématy. Jeho sólové inscenace, jako jsou ‘Boxed’, ‘Pinhas’ a’ Plastic Heroes’, byly uvedeny ve více než 35 zemích světa, získaly několik ocenění za nejlepší loutkovou/objektovou animaci, nejlepší inscenaci i ceny diváků.   Olivier Rannou – francouzský loutkoherec, režisér, performer, lektor Olivier Rannou je umělecký ředitel souboru Cie Bakélite, který založil v roce 2005 v Rennes. Vytváří nezapomenutelné inscenace pro rodinné publikum, v nichž kombinuje prvky krutě komické s přímočarým bláznovstvím. Jeho tvorba se vyznačuje pečlivostí a precizností, kombinující divokou představivost s praktickou vynalézavostí. Pohrává si se symboly a sugestivní silou obyčejných předmětů a dokáže vykouzlit armádu pomocí tří figurek, složit celá města do kufru a proměnit prasátko ve skutečnou finanční instituci. Vizitkou Oliviera Rannou a Cie Bakélitee je preciznost, s jakou jsou jejich inscenace strukturovány a poskládány, a důsledný přístup k dramatické prezentaci záběr po záběru inspirovaný filmem… o to lépe se daří tyto vizuální kódy podvracet v představeních jako L’Affaire Poucet, Stick-Up, The Galley, The Caravan of Horror, Invaders a Hostile. Vedle vlastní tvorby je soubor Cie Bakélitee pořadatelem festivalové přehlídky objektového divadla Panique au Parc, který je součástí mezinárodního festivalu v Charleville-Meziéres.      

Projekt je realizován za podpory:

Antigona

Toto není námět latinskoamerické telenovely ani nekonečného seriálu z periferie velkoměsta, ale osud mladé hrdinky jedné staré antické tragédie: Její otec zavraždil svého otce, jejího dědečka, a spal se svojí matkou. A zároveň teda i její matkou. A tím pádem taky babičkou. Její bratři se zabijí navzájem a jednoho z těch bratrů nedovolí pohřbít její budoucí tchán. A taky teda bratr její matky. Nebo babičky. Jak se to vezme. A ani se sestrou to nemá úplně jednoduché. Nebo sestra s ní? Těžko říct…Oidipovský komplex, Psýché, Erós. Jenom ten Xanax není slovo z řečtiny, klidně by ale mohl být. Každopádně dokráčet s takovou náloží na zádech až na samý práh dospělosti se zdá spíš jako Pyrrhovo vítězství. Čím si to vůbec zasloužila? Proč se nemohla narodit do nějaké normální rodiny? Je vůbec nějaká rodina normální?

Naše hrdinka by ráda konečně vzala svůj osud do vlastních rukou. Je ale postavena před absurdní zákaz, který oživuje všechny stíny rodinné minulosti. Jenže proč by zrovna ona měla nést tíhu křivd a provinění, kterých se dopustil někdo jiný? Zdá se, že aby se dalo vůbec normálně žít, nezbývá jí než nejdřív zásadně přehodnotit svůj vztah k autoritám, k rodičům, k blízkým, ke světu a nakonec i k sobě samé.

Autorské zpracování antického mýtu opírající se o motivy Sofoklovy tragédie je po divadelní road-movie Cesta v pořadí druhou z nového cyklu inscenací Divadla Drak určených dospívajícímu publiku. Inscenace je realizována v koprodukci s Městskými divadly pražskými.

Napsali o nás:

„V ‚divadle na divadle’ Drak opět dokazuje svou devízu největší: vysoký standard kolektivní herecké i muzikantské univerzálnosti, schopnost okamžité animace, cit pro načasování a smysl pro gag. Poučná inscenace potlačených gest, velkých emocí, skutečného ohně a páry ze sauny o zodpovědnosti za sebe i rodinu, v níž se člověk ocitá, aniž by se ho někdo ptal, má velkou šanci svou diváckou adresu zasáhnout a rozžehnout zájem jak o antiku, tak o divadelní imaginaci. Přál bych to jí i Draku.“ Antigona má šanci citlivé diváctvo strhnout, Petr Mareček, MF DNES, 21.05.2022 | hodnocení 75%

(Pokračování textu…)

Včelí dům – výstava

Divadlo Drak v první jarní den 21.3.2017 založí na své střeše včelstvo. Drak tak zahájí svoji první mezidruhovou komunikaci. Odměnou za péči o včely bude domácí med Divadla Drak, pravděpodobně jediný „dračí med“ na světě.

Stejný den bude také zahájena výstava “Včelí dům”, kterou můžete navštívit v Labyrintu Divadla Drak až do 30. září 2017.  Výstava je transformací výtvarného a divadelního labyrintu do imaginárního včelího úlu. Stejně jako má včelí úl vytvořený člověkem mnoho rozličných estetických podob, tak tento divadelní úl expanduje prostřednictvím  různých médií do řady forem a volných asociací. V multimediální instalaci se potkávají různé přístupy a druhy umění, socha, film, zvuk a text.

Výstavou chceme navázat na myšlenku, se kterou jsme v Draku znovu obnovili Mezinárodní institut figurálního divadla, že divadlo nevnímáme pouze jako budovu pro odehrávání divadelních představení, ale také jako místo společenské a setkávací. Prožitek, který můžeme v blízkém kontaktu s přírodou pocítit, vyžaduje otevření naší vnímavosti podobně jako při setkávání s uměleckým dílem. V takových momentech se nám dostává možnosti rozšířit či prohloubit naši individuální touhu po poznání v kontextu celistvém,“ uvádí Dominika Špalková, umělecká ředitelka Divadla Drak a Mezinárodního institutu figurálního divadla.

Zúčastnění umělci: Gerda Johanna Cammaer, Irina Gheorghe a Alina Popa (The Bureau of Melodramatic Research), Anna Hulačová , Matěj Al-Ali, Tomáš Šenkyřík  a designové studio Onkubátor (Ondřej Trnka, Klára Zahrádková a Petr Láska).

Kurátoři Michal Kindernay a Radoslava Schmelzová. Projekt je realizován za podpory Výsledek obrázku pro nadace čez

 

Huckleberry Finn

Huckleberry Finn je mladý chlapec, který se vymyká. Chtělo by se říct, že má problém se přizpůsobit svému okolí, ale to by nebyla tak docela pravda. On se o to totiž ani nijak nesnaží. Jde svou vlastní cestou, někdy se spálí, někdy z ní sejde, lituje ale jen málokdy. Jednoho dne pak shoda různých okolností spojí jeho osud s osudem uprchlého otroka Jima a tato nepravděpodobná dvojice se vydává na společnou plavbu po Mississippi. Plavbu, která je jedním velkým obrazem útěku za svobodou. Jak se ale ukáže, stát se svobodným neznamená jen zbavit se útlaku a ústrků, ale možná taky vlastních předsudků.

Autorská inscenace opírající se o motivy slavného románu Marka Twaina, který je považovaný za jeden ze zakladatelských titulů tradice velkých amerických románů. Inscenace tematicky navazuje na dva předchozí tituly od téhož inscenačního týmu, Bílého tesáka a Cestu, a tvoří s nimi ucelenou trilogii dobrodružných příběhů o svobodě inspirovaných velkými díly americké literatury.

Foto: Tomáš Roček

Ocenění a nominace

Dominik Linka získal za svůj herecký výkon širší nominaci na Cenu Thálie 2023 v kategorii Loutkové divadlo.

Napsali o nás:

„Herecky exceluje Dominik Linka. V inscenaci dostal zasloužený prostor a jeho postava Huckleberryho Finna je dramaturgicky promyšlená a režijně dobře vedená. Divák mu uvěří dětskou naivitu a poslušnost, vztek, nezadržitelnou agresivitu i strach, který je místy zcela konkrétní, jindy naopak jen nejasně tušený, a dokonce i romantické zasnění či vnitřní zmatek. (…) Herecké nasazení v průběhu představení přímo koresponduje s nasazením, zápalem i tesknotou, kterými ve svém příběhu prochází hlavní hrdina.“

„Divadelně, a především společensky je cenné to, že Tomáš Jarkovský a Jakub Vašíček spolu se svými kolegy dokážou mladé publikum oslovit a ukázat mu, že individuální vnitřní chaos a boj není v lidské společnosti nic ojedinělého. Přímo souvisí s možností volby, je tedy součástí svobodného života a dává člověku příležitost se vyvíjet.“

Zuzana Sikačová, LOUTKÁŘ 1-2023

Babička, děda a já

Nákupní košík0
Košík je prázdný!
Pokračovat v nákupu
Divadlo Drak
Right Menu IconEN