Včelí dům – výstava

Divadlo Drak v první jarní den 21.3.2017 založí na své střeše včelstvo. Drak tak zahájí svoji první mezidruhovou komunikaci. Odměnou za péči o včely bude domácí med Divadla Drak, pravděpodobně jediný „dračí med“ na světě.

Stejný den bude také zahájena výstava “Včelí dům”, kterou můžete navštívit v Labyrintu Divadla Drak až do 30. září 2017.  Výstava je transformací výtvarného a divadelního labyrintu do imaginárního včelího úlu. Stejně jako má včelí úl vytvořený člověkem mnoho rozličných estetických podob, tak tento divadelní úl expanduje prostřednictvím  různých médií do řady forem a volných asociací. V multimediální instalaci se potkávají různé přístupy a druhy umění, socha, film, zvuk a text.

Výstavou chceme navázat na myšlenku, se kterou jsme v Draku znovu obnovili Mezinárodní institut figurálního divadla, že divadlo nevnímáme pouze jako budovu pro odehrávání divadelních představení, ale také jako místo společenské a setkávací. Prožitek, který můžeme v blízkém kontaktu s přírodou pocítit, vyžaduje otevření naší vnímavosti podobně jako při setkávání s uměleckým dílem. V takových momentech se nám dostává možnosti rozšířit či prohloubit naši individuální touhu po poznání v kontextu celistvém,“ uvádí Dominika Špalková, umělecká ředitelka Divadla Drak a Mezinárodního institutu figurálního divadla.

Zúčastnění umělci: Gerda Johanna Cammaer, Irina Gheorghe a Alina Popa (The Bureau of Melodramatic Research), Anna Hulačová , Matěj Al-Ali, Tomáš Šenkyřík  a designové studio Onkubátor (Ondřej Trnka, Klára Zahrádková a Petr Láska).

Kurátoři Michal Kindernay a Radoslava Schmelzová. Projekt je realizován za podpory Výsledek obrázku pro nadace čez

 

Antigona

Toto není námět latinskoamerické telenovely ani nekonečného seriálu z periferie velkoměsta, ale osud mladé hrdinky jedné staré antické tragédie: Její otec zavraždil svého otce, jejího dědečka, a spal se svojí matkou. A zároveň teda i její matkou. A tím pádem taky babičkou. Její bratři se zabijí navzájem a jednoho z těch bratrů nedovolí pohřbít její budoucí tchán. A taky teda bratr její matky. Nebo babičky. Jak se to vezme. A ani se sestrou to nemá úplně jednoduché. Nebo sestra s ní? Těžko říct…Oidipovský komplex, Psýché, Erós. Jenom ten Xanax není slovo z řečtiny, klidně by ale mohl být. Každopádně dokráčet s takovou náloží na zádech až na samý práh dospělosti se zdá spíš jako Pyrrhovo vítězství. Čím si to vůbec zasloužila? Proč se nemohla narodit do nějaké normální rodiny? Je vůbec nějaká rodina normální?

Naše hrdinka by ráda konečně vzala svůj osud do vlastních rukou. Je ale postavena před absurdní zákaz, který oživuje všechny stíny rodinné minulosti. Jenže proč by zrovna ona měla nést tíhu křivd a provinění, kterých se dopustil někdo jiný? Zdá se, že aby se dalo vůbec normálně žít, nezbývá jí než nejdřív zásadně přehodnotit svůj vztah k autoritám, k rodičům, k blízkým, ke světu a nakonec i k sobě samé.

Autorské zpracování antického mýtu opírající se o motivy Sofoklovy tragédie je po divadelní road-movie Cesta v pořadí druhou z nového cyklu inscenací Divadla Drak určených dospívajícímu publiku. Inscenace je realizována v koprodukci s Městskými divadly pražskými.

Napsali o nás:

„V ‚divadle na divadle’ Drak opět dokazuje svou devízu největší: vysoký standard kolektivní herecké i muzikantské univerzálnosti, schopnost okamžité animace, cit pro načasování a smysl pro gag. Poučná inscenace potlačených gest, velkých emocí, skutečného ohně a páry ze sauny o zodpovědnosti za sebe i rodinu, v níž se člověk ocitá, aniž by se ho někdo ptal, má velkou šanci svou diváckou adresu zasáhnout a rozžehnout zájem jak o antiku, tak o divadelní imaginaci. Přál bych to jí i Draku.“ Antigona má šanci citlivé diváctvo strhnout, Petr Mareček, MF DNES, 21.05.2022 | hodnocení 75%

(Pokračování textu…)

Babička, děda a já

Huckleberry Finn

Huckleberry Finn je mladý chlapec, který se vymyká. Chtělo by se říct, že má problém se přizpůsobit svému okolí, ale to by nebyla tak docela pravda. On se o to totiž ani nijak nesnaží. Jde svou vlastní cestou, někdy se spálí, někdy z ní sejde, lituje ale jen málokdy. Jednoho dne pak shoda různých okolností spojí jeho osud s osudem uprchlého otroka Jima a tato nepravděpodobná dvojice se vydává na společnou plavbu po Mississippi. Plavbu, která je jedním velkým obrazem útěku za svobodou. Jak se ale ukáže, stát se svobodným neznamená jen zbavit se útlaku a ústrků, ale možná taky vlastních předsudků.

Autorská inscenace opírající se o motivy slavného románu Marka Twaina, který je považovaný za jeden ze zakladatelských titulů tradice velkých amerických románů. Inscenace tematicky navazuje na dva předchozí tituly od téhož inscenačního týmu, Bílého tesáka a Cestu, a tvoří s nimi ucelenou trilogii dobrodružných příběhů o svobodě inspirovaných velkými díly americké literatury.

Foto: Tomáš Roček

Ocenění a nominace

Dominik Linka získal za svůj herecký výkon širší nominaci na Cenu Thálie 2023 v kategorii Loutkové divadlo.

Napsali o nás:

„Herecky exceluje Dominik Linka. V inscenaci dostal zasloužený prostor a jeho postava Huckleberryho Finna je dramaturgicky promyšlená a režijně dobře vedená. Divák mu uvěří dětskou naivitu a poslušnost, vztek, nezadržitelnou agresivitu i strach, který je místy zcela konkrétní, jindy naopak jen nejasně tušený, a dokonce i romantické zasnění či vnitřní zmatek. (…) Herecké nasazení v průběhu představení přímo koresponduje s nasazením, zápalem i tesknotou, kterými ve svém příběhu prochází hlavní hrdina.“

„Divadelně, a především společensky je cenné to, že Tomáš Jarkovský a Jakub Vašíček spolu se svými kolegy dokážou mladé publikum oslovit a ukázat mu, že individuální vnitřní chaos a boj není v lidské společnosti nic ojedinělého. Přímo souvisí s možností volby, je tedy součástí svobodného života a dává člověku příležitost se vyvíjet.“

Zuzana Sikačová, LOUTKÁŘ 1-2023

Přišli zdaleka / veřejná debata

Veřejná debata o imigraci a situaci azylantů v královéhradeckém kraji, v Česku, v Evropě. Debata částečně navazuje na představení skupiny NIE We come from far, far away stejný den od 10:00. Zhlédnutí představení však není podmínkou účasti na debatě. Během debaty bude podávána polévka.

To je andělení!

Představte si, že vám takhle jednoho dne zničehonic spadne domů anděl. Kde se vzal, tu se vzal. Ještě před chvílí si poletoval někde nad oblaky a najednou je tady. Našemu světu nerozumí, jeho pravidla nezná a rád by se vrátil zase zpátky. Ale jak se to dělá? Jak mu jen pomoci? Snad by mohla poradit maminka, jenže ta celé té historce nějak nechce věřit. A přitom ten anděl je tady. Každý ho vidí, každý ho slyší, nikdo ho nemůže přehlédnout. Nebo může?

Nová autorská inscenace na pomezí poetického fyzického divadla a klaunské grotesky od osvědčeného tvůrčího tria Riedlbauchová – Stránská – Čtvrtník, které už pro Divadlo Drak připravilo úspěšnou a cenami ověnčenou inscenaci Do hajan!. V jejich nové inscenaci se vedle Petry Cicákové a Luďka Smadiše, kteří už svůj mimořádný pohybový um i cit pro gag bohatě předvedli právě v Hajanech, představí i dva nejmladší členové drakovského souboru, Edita Dohnálková Valášek a Šimon Dohnálek.

Ocenění a nominace

Luděk Smadiš získal za svůj herecký výkon v inscenaci Cenu Mezinárodního festivalu profesionálních loutkových divadel Mateřinka 2023.
Inscenace To je andělení! byla nominována na Cenu Divadelních novin v kategorii Taneční a pohybové divadlo.
Luděk Smadiš byl nominován na Cenu Thálie za herecký výkon v kategorii Loutkové divadlo.
Vyjádření poroty: “Fyzicky neobyčejně náročný herecký výkon Luďka Smadiše v roli anděla spadnuvšího na zem je naprosto uhrančivý. Smadiš v roli působí skutečně nadpozemsky křehce až étericky a zároveň publikum uchvátí svými akrobatickými dovednostmi a kreativní hrou s předměty.”

Napsali o nás

„Opravdu silný zážitek (…) přineslo představení inscenace na pomezí pohybového divadla a klaunské grotesky To je andělení! . Jednoduchou zápletku (…) herci rozvinou do několika skvostných a neuvěřitelně zábavných pohybových etud, skrze něž se propracují k dojemně smířlivému závěru. Překvapivě artistním výkonům dominuje nadpozemsky stylizovaný anděl Luďka Smadiše, a především neomezenou škálou grimas disponující Petra Cicáková v roli tragikomicky pojaté postavy matky. Jeden z mých tipů na herecký výkon roku!“
Kateřina Kykalová, 25. června 2023, divadelni-noviny.cz
„Zážitkem spojeným s emocí, překvapením a obdivem k pohybové dovednosti protagonistů pro mne naopak byla inscenace To je andělení! královéhradeckého Draku v režii Veroniky Poldauf Riedlbauchové, volně a inspirativně navazující na nedávné Do hajan! a na legendární nonverbální inscenaci téhož divadla Všechno lítá, co peří má. Doufám, že se dočká přinejmenším takového úspěchu.“ Nina Malíková, Divadelní noviny, Mateřinka pro všechny smysly, 05.09.2023

Abstrakce / Čaro barev a tvarů

Animace jako proces emocí, barev a tvarů. Skrze různé techniky práce s barvami a různorodým materiálem vytvoříme vizuální jízdu z vašich nejdivočejších snů. Žádný příběh, jenom pocity.

Potřebné pomůcky: doneste si vlastní mobilní telefon, na který si video natočíte

Lektoři: Aneta Kohoutová, Šimon Macek

Vstupné: 100 Kč 

Kapacita workshopu omezena na 16 míst. Doporučujeme proto rezervaci předem.

Vstupenky jsou určeny pro všechny účastníky workshopu, tedy i dospělý doprovod.

V ceně vstupenky je vstup na výstavy a do Labyrintu Divadla Drak.

Zapsaný spolek českých a slovenských loutkářů uvádí: Kašpárek a zbojník

Věděli jste, že československé loutkářství je na seznamu světového kulturního dědictví UNESCO? Je to tak! Českým a slovenským loutkářům, stejně jako jejich věrným divákům, se tak dostalo celosvětového uznání, čímž bylo završeno letité úsilí generací našich předchůdců. Současní čeští a slovenští loutkáři se proto nyní sešli, aby spojili všechny své síly, veškerý svůj um i to nejlepší ze svých tradic a tento významný úspěch společně oslavili. A jak jinak oslavit československou loutkářskou tradici, než premiérou zbrusu nové, přitom zcela tradiční a hlavně dokonale československé loutkové hry, neboli kusu?

Prohledali jsme proto fundusy, archivy i muzea na obou březích řeky Moravy, uspořádali veřejné sbírky a výsledek všeho toho snažení nyní představujeme Vám. Nuže, dámy a pánové, zapsaný spolek českých a slovenských loutkářů uvádí tradiční československou loutkovou hru: Kašpárek a zbojník!

Třicetileté výročí rozpadu Československa nabízí jedinečnou příležitost divadelně reflektovat mimořádný fenomén, jímž je ojedinělá blízkost dvou národů, které na 75 let spojily svůj historický vývoj a která nejspíš nemá ve světě obdoby. Jak ji ale vnímáme dnes? A jak ji dnes v obou zemích vnímá dětský divák, pro nějž je soužití ve společném státě již jen kapitolou v učebnici dějepisu? Po těchto otázkách chceme pátrat prostřednictvím autorské česko-slovenské inscenace, která na půdorysu původního příběhu ohledává různé podoby současného vztahu mezi Čechy a Slováky. Jeho politický rámec zmizel, společné televizní programy jsou také pryč, co tedy jako pojítko zbývá? Několik účtů youtuberů, kteří jsou populární tam i tam? Zdá se, že je toho přece jen víc…

Ocenění a nominace

Cena Českého střediska UNIMA Erik za nejinspirativnější inscenaci sezóny 2022/23.

Cena Divadelních novin 2023 v kategorii Loutkové a výtvarné divadlo pro režiséry Jakuba Vašíčka a Šimona Spišáka. 

Hlavní cena poroty na 14. ročníku festivalu Spectaculo Interesse.

Napsali o nás

„Inscenace potvrdila, že řemeslně dobře udělané divadlo může dopadnout výborně, i když vlastně nepřijde s ničím převratným nebo zásadním. (…) Nabídne takovou spoustu drobných nápadů a legrácek, ať už „laskavě‑ironicky‑národnostních“ nebo ryze loutkářských, že spolehlivě vydají na poctivou hodinku výborné československé zábavy.” Vladimír Mikulka, 26.6.2023, nadivadlo.blogspot.com

„Bratislavské bábkové divadlo a Divadlo Drak zrealizovali spoločný projekt, ktorý so sebou nesie množstvo náročnej produkčnej práce. Na tému zareagovali s úprimnosťou, humorom a názorom. A to je prínosnejšie a pre uvažovanie o našej identite podstatne podnetnejšie ako oficiózne galaprogramy. Lenka Dzadíková, 1-2023 LOUTKÁŘ

„Vrcholně sebeironická inscenace vůbec není zastaralá, ale naopak odvážně vrství stále rezonující česko-slovenská klišé, směle se vydávajíc za hranu korektnosti. Za mě zatím loutkový vrchol festivalu.”Kateřina Kykalová, divadelni-noviny.cz, Rituální Regiony (No. 5)

   

Nedělání / V černém lese

V lese je krásně… dokud nepadne tma. Nedělní odpoledne pro všechny, kteří se nebojí a tak smí do lesa.

Co se má dělat v neděli? Nedělat! A Nedělání v Labyrintu Divadla Drak je k tomu skvělou příležitostí. Spletité cesty mezi starými loutkami ožijí jednou za měsíc programem, který se nebude opakovat: výtvarné dílny, hrací koutky, čtení knížek, bojovky, krátká divadelní představení atd.

Program připravují lektoři Divadla Drak ve spolupráci se ZUŠ Střezina.

14:00 – 16:00      Hry a dílny v Labyrintu (přijďte a odejděte kdykoli budete chtít)
16:00                    Perníková Chaloupka (Damúza, hrají Mirka Bělohlávková a Marek Bělohlávek)

 

Mikrosvěty

Naše Země je plná světů ve světech. Každý z těchto mikrosvětů žije svým jedinečným životem. Inscenace prostřednictvím mikropohybů, krajiny těla a hry s malými objekty zaostřuje naši pozornost na maličkosti, které často nejsou na první pohled vidět. Hravá a poetická inscenace prozkoumává křehkost naší existence.

Inscenace MIKROSVĚTY nabízí dětským i dospělým divákům otevřený, hravý a kreativní prostor, ve kterém je každý a všechno jeho důležitou a potřebnou součástí a má svůj osobitý potenciál, který se může rozvinout a vytvořit tak spolu s ostatními společné mikrosvěty. Inscenace dále zaměřuje pozornost dětí na drobné věci a detaily kolem sebe, čím zcitlivuje jejich vnímaní, trénuje jejich všímavost a soustředěnost a učí je pohrát si s minimem prostředků.

Napsali o nás:
„Představení je určeno především malým divákům a ujít pozornosti by nemělo ani velkým, vlastně všem, kdo se nebojí si hrát. Hravost jiskřila tanečnicím z očí, veškeré jejich pohyby vycházely z přirozené pohybové hry, z kontaktu mezi nimi i objekty. Vše působí přirozeně. Děti si tu sice nezatančí, ale rozvíjí svoji fantazii a spontánní hru. Jazmína Piktorová a Sabina Bočková přinesly (nejen) dětem touto inscenací velký smyslový zážitek, bezpečný a snový svět, v němž se mohou cítit svobodně, tvořivě a hrdě. A to bychom měly od dobrého dětského představení vždy očekávat.“
Lucie Štádlerová: Mikrosvěty – snový svět pod mikroskopem, Taneční aktuality, 11. 11. 2022

Nákupní košík0
Košík je prázdný!
Pokračovat v nákupu
Divadlo Drak