Bílý tesák
Námět: Jack London
Scénář: Tomáš Jarkovský a Jakub Vašíček
Režie: Jakub Vašíček
Scéna: Antonín Šilar
Kostýmy: Tereza Vašíčková
Hudba: Daniel Čámský
Dramaturgie: Tomáš Jarkovský
Premiéra: 3. 3. 2018
Délka představení: 60 minut
Vhodné pro žáky 3.-9. třídy ZŠ, studenty SŠ a dospělé
Daleko na severu za časů zlaté horečky, v nehostinném místě a v drsné době, vyrůstá ze štěněte v dospělou šelmu Bílý tesák, kříženec psa a vlka. Od přírody má do vínku nadělenou divokost a nespoutanost, osud mu však staví do cesty překážky, které znamenají pro jeho svobodomyslnou povahu těžké zkoušky. Jak v nich obstojí? Podaří se mu neztratit na své cestě sama sebe? Inscenace na motivy slavného románu Jacka Londona pracuje s principy tzv. live cinema, tedy snímání dění na jevišti kamerou, které je živě přenášeno na plátno.
Ocenění a nominace
Cena Thálie pro Milana Hajna za herecký výkon v inscenaci „Bílý tesák” v kategorii Alternativní a loutkové divadlo. Cena ERIK 2018 za nejinspirativnější představení sezóny. Cena festivalu Skupova Plzeň za koncept inscenace Tomáši Jarkovskému, Jakubu Vašíčkovi a Antonínu Šilarovi. Nominace na Cenu Divadelních novin v kategorii Loutkové a výtvarné divadlo pro režiséra Jakuba Vašíčka.
Inscenace získala hlavní cenu poroty na Festivalu Radosti 2023 za brilantní koncepci a její řemeslně skvělé provedení v kombinaci s neodolatelným humorem a živou hudbou.
Napsali o nás
“Inscenace je příznačná propojením divadla a filmu, který je tvořen přímo před zraky diváka a živě promítán. Tento koncept nenarušuje ani v nejmenším celistvý prožitek z představení, naopak ho obohacuje a dává divákovi možnost pochopit příběh z perspektivy hlavního zvířecího hrdiny. Inscenace je určena i mladším divákům, je zábavná, aniž by shazovala hodnotu předlohy. Herci, bez jediné herečky, předvedli úchvatnou podívanou hraním si a hraním. Silný příběh byl ztvárněn ojedinělým způsobem, který navlékl diváky do vlčí kůže.” Antonie Holubová, divabaze.cz, 5.4.2018, on-line „Milan Hajn podává v roli Bílého tesáka naprosto výjimečný a komplexní herecký výkon, který v sobě spojuje jevištní práci s moderní záznamovou technikou (využití live cinema) a zároveň velmi osobní herecký projev v ich formě. Jeho soustředěné herectví plasticky zachycuje postupnou domestikaci divokého zvířete, aniž by to na diváka působilo nevhodně neřkuli trapně. Hajn je v této inscenaci naprosto dominantní a nezaměnitelný – taková role je ve sféře loutkově-alternativního divadla postaveného na souhře spíše výjimečná a o to je jeho výkon cennější.“ Ceny Thálie 2019, komentář odborné komise k nominacím
„Pohybují se po scéně jako indiáni, zlatokopové, vlčí smečka, psí spřežení a od velkých celků až po velké detaily snímají doupata zvířecí i lidská, klece, zuřivé zápasy a lovy, útěky, tlamy, huby, blesky v očích, krajinu kolem řek v moři sněhu… Efekt je dokonalý. Kouzla kamery míří do říše poezie. (…) Vašíček s výtvarníky Bílého tesáka tento technický experimet přivedli k dokonalosti. Divácký efekt je spočítaný, takže je na co se těšit: v Hradci Králové, v Praze i na festivalech ve světě, kam Tesák určitě vyrazí.“ P.J. Kříž, 6.3.2018 Právo, Hodnocení 85%
„Díky této syrovosti je Bílý tesák neobyčejně přitažlivou inscenací, která diváka vtáhne do svého světa a ani na chvíli jej z něj nevyžene.“ Nikola Škvarová, 19.4.2018 Divědové na blogu