Tichohoří Gumák

Tichohoří Gumák je nejvyšším pohořím na ostrově Velký Labuan. Uprostřed je stále činná sopka Mount Holin, jejíž sopouch bez přestání chrlí do nebe nehasnoucí lávu fantazie. Místní lid o celkovém počtu šesti obyvatel (z toho tři zajišťují obživu rybolovem zvuků a světel) zaměstnává především pastva vlastních nápadů na kruhovité ploše zhruba o velikosti dětského pokojíku. Když nápad uteče z kyblíku nebo ze sítě, nedá se nic dělat. Nastává krátké období Ticha. Ticho je krásné. V Tichu se nad ostrovem snášejí hejna hvězd a ananasů a jeho obyvatelé nedočkavě vyhlížejí nové malé osadníky, kteří se spolu s těmi většími vyloďují těsně před Břinkokobraním. Všichni obyvatelé Tichohoří Gumák jsou přívětiví, pošetilí, neměří dvojím metrem, nemalují čerta na zeď a hlavně nesoudí (sebe ani tebe). 

Autorský projekt režiséra Jiřího Ondry, scénografky Veroniky Svobodové, hudebníka Marka Doubravy a dramaturgyně Barbory Kamenické Pokorné je vůbec první inscenací Divadla Drak, která je určená dětem již od šesti měsíců a jejich dospělému doprovodu. Nenarativní inscenace volně inspirovaná výtvarnou a grafickou poezií, tvorbou absurdní, surrealistickou, dadaistickou, výtvarným art brutem, nonsensem i dětskými říkankami nabízí příležitost pro prvotní setkání s uměním a jedinečnou možnost tak citlivě uvést miminka do světa divadelní imaginace po boku jejich nejbližších. Inscenace tak navazuje na celosvětový trend Divadla pro nejmenší diváky od tří měsíců do tří let (Theatre for Early Years), který se v posledních letech začíná etablovat i na českých jevištích, získává na oblibě u diváků a stává se vyhledávaným způsobem společného trávení času rodin s batolaty.

Chcete se o inscenaci dozvědět více? Poznámky k citlivému obsahu v inscenacích a informace týkající se zdraví

Napsali o nás:

„Mám vzkaz pro všechny, kteří přemýšlí nad návštěvou divadla s takto malými dětmi. Rozhodně doporučuji a můžete začít třeba inscenací Tichohoří Gumák. Pokud zvolíte divadelní tvar, který nejmenšího diváka nepodceňuje, tak jako tvůrci z Hradce, nabídnete divadelní zážitek nejen dětem. Věřím, že i pro rodiče, na něž jsou takto malé děti fixovány každý den, může být divadelní program vítaným narušením denní rutiny.”

Adéla Kalusová, Nikdy není příliš brzy na to začít chodit do divadla, ukazuje inscenace hradeckého Draku, 12.3.2024, art.ceskatelevize.cz

“Ze dvou představení, které jsem měla možnost zažít, sálala velmi přátelská nálada a propojení divadelníků s publikem bezchybně fungovalo.”

“Právě slovo „inspirace” je myslím pro Tichohoří Gumák klíčové. Inspiruje děti, a hlavně jejich rodiče se spontánnímu společnému hraní, vršení nonsensů a vymýšlení nesourodých spojení.”

– Kateřina Dolenská, Loutkář 3-2024

Reakce diváků:

“Dnes jsme měli možnost se synem navštívit divadlo a zhlédnout Vaše představení. Prvotní nejistota spojena s myšlenkou, jak celý průběh představení zvládneme s naším synem (1,5 roku) velmi rychle opadla. Syn strávil převážnou část představení s herci na jevišti a užíval si naplno celý průběh, a proto velký dík patří především hercům! Jejich osobitý přístup v kombinaci s nevšedním pojetím hry, včetně kulis a rekvizit vytvořil příjemné prostředí a nevšední zážitek!”

Andrea, Aleš a Mikuláš Kozlov

Jak návštěva divadla pro děti od 6 měsíců probíhá?

  • Představení jsou určena diváků od 6 měsíců do 3 let v doprovodu minimálně jednoho dospělého 
  • Vstupné je potřeba zakoupit pro všechny přítomné diváky, je rozděleno do dvou kategorií – děti a dospělí, aby byla udržena kapacita max 20 batolat na 1 reprízu.
  • Dospělý doprovod sedí spolu s malými diváky na zemi na polštářcích přímo na jevišti studiové scény Divadla Drak.
  • Ve foyeru studiové scény bude k dispozici prostor na odstavení kočárků. Z kapacitních důvodů však prosíme, abyste v případě možnosti dali přednost například šátkům či nosítkům.
  • V zázemí u sálu budou k dispozici přebalovací pulty a odpadkové koše na pleny.
  • V prostoru, kde představení probíhá se mohou malí diváci volně pohybovat. Z představení můžete kdykoliv v průběhu odejít a zase se vrátit.

 

To je andělení!

Představte si, že vám takhle jednoho dne zničehonic spadne domů anděl. Kde se vzal, tu se vzal. Ještě před chvílí si poletoval někde nad oblaky a najednou je tady. Našemu světu nerozumí, jeho pravidla nezná a rád by se vrátil zase zpátky. Ale jak se to dělá? Jak mu jen pomoci? Snad by mohla poradit maminka, jenže ta celé té historce nějak nechce věřit. A přitom ten anděl je tady. Každý ho vidí, každý ho slyší, nikdo ho nemůže přehlédnout. Nebo může?

Nová autorská inscenace na pomezí poetického fyzického divadla a klaunské grotesky od osvědčeného tvůrčího tria Riedlbauchová – Stránská – Čtvrtník, které už pro Divadlo Drak připravilo úspěšnou a cenami ověnčenou inscenaci Do hajan!. V jejich nové inscenaci se vedle Petry Cicákové a Luďka Smadiše, kteří už svůj mimořádný pohybový um i cit pro gag bohatě předvedli právě v Hajanech, představí i dva nejmladší členové drakovského souboru, Edita Dohnálková Valášek a Šimon Dohnálek.

Chcete se o inscenaci dozvědět více? Poznámky k citlivému obsahu v inscenacích a informace týkající se zdraví

Ocenění a nominace:

Luděk Smadiš získal za svůj herecký výkon v inscenaci Cenu Mezinárodního festivalu profesionálních loutkových divadel Mateřinka 2023.

Inscenace To je andělení! byla nominována na Cenu Divadelních novin v kategorii Taneční a pohybové divadlo.

Luděk Smadiš byl nominován na Cenu Thálie za herecký výkon v kategorii Loutkové divadlo.
Vyjádření poroty: “Fyzicky neobyčejně náročný herecký výkon Luďka Smadiše v roli anděla spadnuvšího na zem je naprosto uhrančivý. Smadiš v roli působí skutečně nadpozemsky křehce až étericky a zároveň publikum uchvátí svými akrobatickými dovednostmi a kreativní hrou s předměty.

(Pokračování textu…)

Do hajan!

Autorská inscenace režisérky Veroniky Poldauf Riedlbauchové určená dětem od tří let stojí na pomezí poetického fyzického divadla a klaunské grotesky. Vychází z všem dobře známé situace, kdy už by děti měly jít spát, ale najednou v sobě objeví netušenou zásobu energie a zjišťují, že se jim ještě ani trochu spát nechce. To vše k pramalé radosti tatínka, který si maloval, jak je bez problémů uloží do postele. Riedlbauchová absolvovala režii na KALD DAMU pod vedením prof. Josefa Krofty a následně studovala fyzické herectví na Institut del Teatre v Barceloně. A právě poetické fyzické divadlo se stalo těžištěm její tvorby, v poslední době především ve spolupráci se skupinou Bratři v tricku, s nimiž vytvořila trio úspěšných a oceňovaných inscenací Plovárna, Funus a Lov. Vedle toho se věnuje také operní režii, choreografii či tvorbě komponovaných pořadů hudby a poezie.

Chcete se o inscenaci dozvědět více? Poznámky k citlivému obsahu v inscenacích a informace týkající se zdraví

(Pokračování textu…)

Nákupní košík0
Košík je prázdný!
Pokračovat v nákupu
Divadlo Drak
Right Menu IconEN