Divadlo pro náctileté: Metody rozvíjení divácké gramotnosti dospívajících 

Dvoudenní akreditovaný seminář pro učitele, kteří pracují s dospívajícími 

Vzdělávacím cílem semináře je představit pedagogům nástroje k rozvíjení divácké gramotnosti žáků a studentů ve věku od třinácti let. 

Seminář ukazuje divadelní umění jako příležitost k poznání světa i sebe sama, příležitost k diskusi, tříbení názorů, empatie a porozumění atd. a pomáhá učitelům tuto zkušenost zprostředkovat studentům.  

Na příkladu konkrétní inscenace nabídne seminář inovativní metody přípravy na divadelní představení a jeho reflexe, které jsou přitažlivé pro dospívající a přispívají k rozvoji jejich aktivního diváctví.  

Nejbližší plánovaný termín semináře: 6. a 7. října 2022

Seminář pro pedagogy je akreditován MŠMT pod č. j. MSMT- 6756/2022-2-235, zaměstnavatel tedy může účastníkovi semináře hradit kurzovné, případně i cestovné z peněz určených na další vzdělávání pedagogických pracovníků.

(Pokračování textu…)

Antigona – workshop před představením

Divadelní workshop je přípravou na divácký zážitek a pozvánkou k hlubšímu vnímání představení.

Studenti se seznámí s příběhem o Oidipovi, který je pro inscenaci Antigona velmi důležitý. Budou pracovat s pojmy typickými pro antické hry a legendy. Díky skupinové improvizaci a dalším divadelním technikám se ponoří hlouběji do souvislostí Sofoklových tragédií a budou mít možnost srovnat postoje zachycené v antických hrách s naším současným myšlením.

Tuto dílnu můžeme uvést také ve vaší škole, pokud zájem studentů převyšuje naši kapacitu nebo pokud vám časový plán celého programu nevyhovuje.

Dílna připraví studenty na představení Antigona. Klade velký důraz na vlastní aktivitu a interakci účastníků, stimuluje jejich tvůrčí schopnosti a přispívá k rozvoji jejich kooperativních a komunikačních dovedností. Studenti získají nejen informace vedoucí k lepšímu porozumění dílu a jeho zasazení do širšího kontextu, ale stanou se i vnímavějšími a citlivějšími diváky a jejich zážitek z návštěvy divadla bude umocněn.

Vedou odborní lektoři Divadla Drak.

Cesta – workshop před představením

Divadelní dílna připraví studenty na představení Cesta. Cílem dílny je propojení témat inscenace s vlastními pocity a zkušenostmi studentů a budování jejich divácké otevřenosti. Zároveň je cílem uvést studenty do kontextu literárního a historického.

Klade velký důraz na vlastní aktivitu a interakci účastníků, stimuluje jejich tvůrčí schopnosti a přispívá k rozvoji jejich kooperativních a komunikačních dovedností. Studenti získají nejen informace vedoucí k lepšímu porozumění dílu a jeho zasazení do širšího kontextu, ale stanou se i vnímavějšími a citlivějšími diváky a jejich zážitek z návštěvy divadla bude umocněn

Vedou odborní lektoři Divadla Drak.

Cesta – reflektivní workshop po představení

Reflektivní workshop probíhá formou her a aktivní reflexe po zhlédnutí představení. Přiblížíme se k postavám a jejich motivacím, seznámíme se s divadelními složkami inscenace a pojmenujeme je.

Dílna studentům pomůže představení Cesta reflektovat po jeho zhlédnutí. Má za úkol prohloubit schopnost studentů vnímat a interpretovat dramatické umění. Klade velký důraz na vlastní aktivitu a interakci účastníků, stimuluje jejich tvůrčí schopnosti a přispívá k rozvoji jejich kooperativních a komunikačních dovedností. Studenti nejen získají informace vedoucí k lepšímu porozumění dílu a jeho zasazení do širšího kontextu, ale stanou se i vnímavějšími a citlivějšími diváky a jejich zážitek z návštěvy divadla bude umocněn.

Vedou odborní lektoři Divadla Drak.

Za vůní perníku

Pohádku O perníkové chaloupce zná snad každé dítě. Co se ale na tento příběh podívat jinýma očima nebo dokonce očima Ježibaby? Vydejte se s námi do pohádky!

 

Tvůrčí program, při němž budou děti vstupovat do rolí, hrát hry a zpívat. Pomocí metod moderní dramatické výchovy společně zažijeme pohádku O perníkové chaloupce na vlastní kůži.

Program navazuje na RVP pro předškolní vzdělávání zejména ve vzdělávacích oblastech Dítě a jeho psychika, Dítě a ten druhý, Dítě a společnost. V RVP pro základní vzdělávání má úzkou vazbu zejména ke vzdělávacím oblastem Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk a literatura), Člověk a jeho svět a Umění a kultura a doplňující obor Dramatická výchova. Jeho náplň zároveň směřuje k rozvoji klíčových kompetencí, konkrétně Kompetencí k učení, Kompetencí komunikativních, Kompetencí sociálních a personálních. Program lze také provázat s obsahem průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova.

 

Vedou lektoři Divadla Drak.

Triky Georgese Mélièse

Dílna přivede žáky do doby, kdy lidé zděšeně utíkali před vlakem promítaným na filmové plátno a kdy jednoduché filmové triky byly považovány za zázrak. Žáci se seznámí s počátky kinematografie, zejména s osobnostmi bratří Lumiérů a Georgese Mélièse, a vyzkoušejí si základy filmové animace. Součástí dílny je i ukázka autentických filmových materiálů.

Dílna připraví žáky na představení Poslední trik Georgese Mélièse, nebo pomůže toto představení reflektovat po jeho zhlédnutí. Má za úkol prohloubit schopnost žáků vnímat a interpretovat dramatické umění. Klade velký důraz na vlastní aktivitu a interakci účastníků, stimuluje jejich tvůrčí schopnosti a přispívá k rozvoji jejich kooperativních a komunikačních dovedností. Žáci nejen získají informace vedoucí k lepšímu porozumění dílu a jeho zasazení do širšího kontextu, ale stanou se i vnímavějšími a citlivějšími diváky a jejich zážitek z návštěvy divadla bude umocněn.


Dílna využívá převážně metody dramatické výchovy a vychází z principů učení zážitkovou formou. Je vystavěná tak, aby korespondovala s Rámcově vzdělávacími programy: Navazuje na vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět (Lidé kolem nás a Lidé a čas), Člověk a společnost a Umění a kultura. Její náplň zároveň směřuje k rozvoji klíčových kompetencí, konkrétně Kompetencí k učení, Kompetencí k řešení problémů, Kompetencí komunikativních, ale i Kompetencí sociálních a personálních. Tvůrčí dílnu lze také provázat s obsahem průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova a Mediální výchova nebo s doplňujícími vzdělávacími obory Dramatická výchova a Filmová/ audiovizuální výchova.

Vedou odborní lektoři divadla Drak.

Pozn. V případě zájmu lze dílnu objednat i samostatně, bez návaznosti na zhlédnutí divadelního představení.

Kouzelná stínohra

Snáší se tma… rozžíhají se lampy… stíny pomalu ožívají…

Stínové divadlo – tajuplný vynález orientu – po staletí přitahuje děti i dospělé. Workshop Divadla Drak umožní účastníkům nahlédnout do kouzelného světa za prosvíceným plátnem. Pod vedením lektorů se stanou scénáristy, výtvarníky i loutkoherci. Vymyslí příběh, vytvoří loutky a nakonec ukryti v šeru přehrají vlastní krátké představení.

Stínové divadlo je nejen uchvacující divadelní technikou, ale motivuje také přímo fyzikální pokusy se světlem a stínem, světelnou propustností materiálů apod. Účastníci se jeho prostřednictvím naučí pracovat se symbolem, zkratkou a dalšími uměleckými prostředky, uplatní svou fantazii a tvořivost, rozvinou komunikační dovednosti a empatii. Společná tvorba se závěrečnou prezentací výsledku je velkým zážitkem, který má zásadní vliv na schopnost kooperace skupiny a tmelení vztahů v ní.


Workshop lze kombinovat s komentovanou prohlídkou muzea loutek, návštěvou divadelního představení Divadla Drak nebo s účastí na dalším workshopu či jiném vzdělávacím programu.

Vedou lektoři Divadla Drak.

Hercem na vlastní kůži

I já můžu hrát divadlo, když budu chtít…

Během workshopu si účastníci vyzkoušejí, jaké je to být hercem. Prostřednictvím originálních her a cvičení se seznámí se základními dovednostmi jevištního umění. Nahlédnou do zákonitostí jevištní mluvy a jevištního pohybu, aby nakonec došli až ke hře v roli a dramatickému dialogu. Workshop je velmi volně rámován slavným příběhem Romea a Julie.

Workshop je součástí projektu Divadlo na vlastní kůži. Projekt umožňuje dětem vyzkoušet si v několika samostatných workshopech profese, které se podílejí na vzniku divadelní inscenace. Na základě vlastní praktické zkušenosti se děti seznamují s tajemstvím výroby divadla, učí se divadlo vnímat a rozumět mu. Všechny workshopy však také přispívají k rozvoji osobnosti a mají přesah do běžného života. Především se zaměřují na rozvoj kreativity, probouzí fantazii, rozvíjejí citlivost a zlepšují komunikační dovednosti dětí.


Workshop lze kombinovat s komentovanou prohlídkou muzea loutek, návštěvou divadelního představení Divadla Drak nebo s účastí na dalším workshopu či jiném vzdělávacím programu.

Vedou lektoři Divadla Drak.

Jak postavit drama

Pan Aristoteles se právě chystá k náročnému výzkumu dramatického básnictví, který má být základem první teorie dramatu na světě. Svůj nový spis by mohl nazvat třeba… třeba Poetika. Výzkum je to ale velmi náročný a Aristoteles nutně potřebuje asistenty…

Pomocí metod dramatické výchovy přivede program žáky do prostředí antického Řecka, kde se nejen osobně setkají s filozofem Aristotelem, ale budou se moci také zúčastnit práce na jeho Poetice. Na základě dalších zajímavých setkání a zábavných úkolů budou potom moci žáci sledovat další osudy tohoto spisu, aby si nakonec uvědomili, že Aristotelův odkaz je mnohem živější, než se na první pohled zdá.

Program doplňuje znalosti žáků z oboru divadla a dramatu, na které v běžné školní výuce mnohdy nezbývá čas. Vede žáky k vnímání výstavby dramatu a jejího podílu na vyznění díla. Seznamuje žáky se základní terminologií teorie dramatu, velkou pozornost věnuje zejména pěti fázím výstavby klasického dramatu a termínu katarze. Žáci se seznámí s postavou antického filosofa Aristotela a dalšími teoretiky dramatu, nahlédnou do Aristotelovy Poetiky a uvědomí si zásadní vliv spisu na evropskou dramatiku a literaturu mnoha staletí.


Na RVP ZV, RVP G navazuje program zvláště ve vzdělávacích oblastech Jazyk a Jazyková komunikace (Český jazyk a literatura), Člověk a společnost (Dějepis) a Umění a kultura (doplňkový obor Dramatická výchova / Umělecká tvorba a komunikace). Díky specifické metodice dramatické výchovy se program podílí na rozvoji většiny klíčových kompetencí, zejména však Kompetencí k učení, k řešení problémů a Komunikativních kompetencí.

Program lze kombinovat s komentovanou prohlídkou muzea loutek, návštěvou divadelního představení Divadla Drak (vhodné je zejména spojení s inscenací Ikaros) nebo s účastí na některém z nabízených workshopů.

Vedou odborní lektoři Divadla Drak.

O zapomenuté loutce

To loutkové divadlo bylo kdysi nové a krásné a každý se o ně zajímal. Teď tu ale leží staré a zhroucené, je v něm nepořádek a nikdo si s ním nehraje. Něco mu totiž chybí. Ale co? Vydejte se s námi na záchrannou výpravu a pomozte vrátit život divadlu, na které už téměř všichni zapomněli.

Tvůrčí tematický program pomocí metod dramatické výchovy seznámí děti s příběhem rozbité loutky, která nemůže hrát divadlo. Děti se stanou hlavními aktéry příběhu. Podniknou dobrodružnou cestu plnou nástrah, budou plnit úkoly a překonávat překážky, aby si nakonec mohly celou pohádku samy zahrát. Možná na své cestě pochopí, že vysloužilé věci nemusíme hned vyhazovat… A staré loutky už vůbec ne.

Cílem programu je seznámit děti s principy a složkami loutkového divadla a vést je k šetrnému vztahu ke starým věcem. Prostřednictvím zážitku a přímé zkušenosti chceme v dětech budovat nejen kladný vztah k divadelnímu umění, ale i sebevědomý pocit, že jsou samy schopny pomáhat, řešit problémy a tvořit.


Program navazuje na RVP pro předškolní vzdělávání zejména ve vzdělávacích oblastech Dítě a jeho psychika, Dítě a ten druhý, Dítě a společnost. V RVP pro základní vzdělávání má úzkou vazbu zejména ke vzdělávacím oblastem Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk a literatura), Člověk a jeho svět a Umění a kultura a doplňující obor Dramatická výchova. Jeho náplň zároveň směřuje k rozvoji klíčových kompetencí, konkrétně Kompetencí k učení, Kompetencí komunikativních, Kompetencí sociálních a personálních. Program lze také provázat s obsahem průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova.

Nákupní košík0
Košík je prázdný!
Pokračovat v nákupu