Neděle s Karlem – O touze psát
Autorská interaktivní výstava Továrna na Utopii v Labyrintu Divadla Drak už netrpělivě čeká na své objevitele, tak ji navštivte spolu s námi (a Karlem)!
Neděle s Karlem je série doprovodných programů k výstavě Továrna na Utopii. Přidat se mohou malí i velcí průzkumníci, děti i dospěláci, tvůrčí duše i badatelé, kteří chtějí vědět a vyzkoušet si něco víc.
Účastnit se můžete jednotlivých bodů programu nebo s Karlem strávit celé odpoledne. Tentokrát je program určen primárně pro zájemce starší osmi let.
program:
14:00 Přednáška – Ilona Machová – Zamilovaný rebel Karel Čapek
Studentská léta Karla Čapka v Hradci Králové: první lásky, dobré známky, malé rebelie a literární počátky. Přednáška o tom, že i slavní spisovatelé musejí přežít pubertu…
15:30 Čtení z vybraných textů Karla Čapka (čtou herci Divadla Drak)
16:00 Tvůrčí dílna o psaní
Kapacita je omezena na 20 účastníků, vstupné je jako do Labyrintu Divadla Drak, tedy jednotlivé 100 Kč / 1 dospělý + 2-3 děti 260 Kč / 2 dospělí + 2-3 děti 360 Kč. Prosíme, rezervujte si své místo přes HKpoint. Těšíme se na Vás!
Malé divné pohádky
Bylo nebylo…
V Českých Budějovicích stojí jedno Malé divadlo, a v něm pět různě vysokých herců v pletených ponožkách vypráví malé divné pohádky. Možná se ptáte, proč jsou ty pohádky divné? A my vám to klidně řekneme. To proto, že herci dopředu neví, o čem budou vyprávět. O čem pohádky budou totiž vybírají děti, které si ty malé divné pohádky přišly poslechnout. A věřte nám, že někdy si přejí slyšet opravdu hodně divné věci.
Takže pokud jste celý život toužili slyšet pohádku o plavčíkovi, který jedl špenát, o bubákovi v princeznině botníku, o dubovém lístečku, který vylezl drakovi z tlamy nebo o krabovi na severním pólu, vítejte u nás. Vyberte si pohádku, pohodlně se uložte a poslouchejte. Přejeme vám divný poslech a dobrou noc…
Všechny pohádky, které naživo odimprovizujeme, najdete na podcastovém kanálu Malé divné pohádky na Spotify, Apple podcastech a Google podcastech.
Knoflíková válka
Příběh o klukovské válce mezi dvěma vesnickými partami, která se však odehrává na pozadí války skutečné. Jak dětská hra zrcadlí svět dospělých a co o něm vypovídá? A co neustále živí vzájemnou nenávist, na jejíž kořeny už si nikdo ze zúčastněných dávno nemůže pamatovat? Pergaudův román „dvanáctého roku života“, jak své dílo autor sám tituluje, vykresluje obraz malého klukovského světa, v němž dennodenně zuří bitvy na život a na smrt. Světa, ve kterém má knoflík hodnotu života, a proto je také tou největší kořistí.
Skrze zdánlivě banální dětskou hru Pergaud svým čtenářům podává kritický obraz války, když pohledem naivního dětského válčení odhaluje oba její póly. Na jedné straně zarputilou touhu po identifikaci a obhajobě vlastních hodnot, na nichž stavíme představu o sobě samých a v konečném důsledku i svou identitu, na straně druhé však s ironickým nadhledem odhaluje její zbytečnost. V žabomyších sporech Loverňáků a Velraňáků se tak vyjevuje obraz nesmyslnosti války, kterou ve skutečnosti nevedou generálové, ale obyčejná lidská slabost. V tomto světle lze s trochou nadsázky Pergaudův román číst jako pacifistický manifest, jenž s jistou podvratností hovoří jazykem svého největšího nepřítele, tedy jazykem války.
Běh / Der Lauf
Režie: Guy Waerenburgh
Vedoucí techniky: Paul Roussier. Supervize: Éric Longequel and Bram Dobbelaere for “le bonneteau”. Světelný design: Julien Lanaud. Vedoucí produkce: Anne-Agathe Prin. Hrají: Guy Waerenburgh, Edouard Cuvelier, Paul Roussier.
V atmosféře na půli cesty mezi Davidem Lynchem a Intervilles se žonglér s kbelíkem na hlavě naslepo pouští do série zbytečných experimentů, které ho zavedou tam, kde se to od něj nečekalo. Vy budete jeho jediným průvodcem, ať se děje cokoli! Nic nezabrání běhu věcí… snad kromě vás?
Absurdita, pár pozoruhodných výkonů a pár neúspěchů, nejistota a spousta rozbitého nádobí: Běh je příběh o životě v režii žongléra, který nás zve do radostně neobvyklého vesmíru. Živoucí, osvobozující, Der Lauf je inscenace jako žádná jiná.
„Staňte se svědky jednoho velkého, napínavého dobrodružství. Sledujte se zatajeným dechem souvislou řadu podivuhodných pokusů o vítězství nad přírodními zákony i prostou životní zkušeností, že každý čin nebo rozhodnutí má své nevyhnutelné důsledky. Máte-li sklon filozofovat, můžete si nad celým tím řetězcem prapodivných událostí rozjímat třeba o marnosti všeho našeho snažení, kterou nám život čas od času vrátí jako bumerang. Popravdě ale na to spíš nebudete mít čas, protože dění na jevišti vás v první vteřině pevně chytne a už nepustí.“
Láska k riziku / L’Amour du risque
Asitent režie: Morien Nolot, Robin Lescouët, Ariel Doron. Konstrukce a Performance: Morien Nolot, Olivier Rannou. Světlo: Alan Floc’h. Podpora rozvoje projektu: Charlène Faroldi, Louise Gérard, Sandrine Hernandez.
Balet pro robotické vysavače.
Muž čeká na obsluhu u večeře při svíčkách za doprovodu romantické hudby. Obsluha v restauraci je však automatizovaná a řízená umělou inteligencí s poněkud omezenými schopnostmi. Roboti se náhodně pohybují a jejich příchody a odchody vytvářejí až hypnotický tanec. Během představení se jejich chování stává stále více neuspořádaným, až se zdá, že mají lidské úmysly.
Jsme svědky hledání rovnováhy na okraji propasti, kdy nehoda není nikdy daleko.
„Vzniká tak zábavný komentář k limitům robotické asistence skvěle zahraný zakladatelem Bakelité Olivierem Rannouem v roli muže. Nadčasová satira na obsluhu v restauraci v její nejhorší podobě. A obojí je přivítáno salvami smíchu od nadšeného a potěšeného publika.“ Joyce McMillan THE SCOTSMAN
„Představení Compagnie Bakelité pro nás byla před 3 lety zjevením a o to víc nás potěšilo, když se nám je následně podařilo přivézt do Hradce. Se stejným nadšením je přijali i diváci našeho festivalu. Nyní se po dvou letech vracejí zpět s novou inscenací, kterou zdobí vše, co je pro tvorbu Oliviera Rannoua typické: divadelní vynalézavost a imaginace, charismatické a zároveň dokonale přesné (až skoro přísné) komediální herectví, smysl pro kuriozitu a absurditu. Inscenace Láska k riziku (originální název l’Amour du Rique je mnohem hezčí) jde však ve všech těchto aspektech ještě o kus dál a dává navíc divákovi příležitost být ve svém překvapení a napínavé nejistotě s Rannouem tak trochu na jedné lodi.“
Od 18:40 proběhne v rámci projektu Kitchen Table, který zaštiťuje lektorské oddělení Divadla Drak, debata studentů a studentek hradeckých středních škol. Všichni diváci jsou srdečně zváni ke společnému sdílení a diskusi.
https://www.compagnie-bakelite.com
Vyjít z lesa / Sortir du bois
Asistent režie, scénářt: Olivier Rannou. Světlo: Clara Coll-Bigot. Doprovod: Gaëtan Émeraud & Fanny Bouffort. Zvuk: Marine Iger.
Mlžný les.
V mlžném lese jelen.
Vše se zdá být na svém místě. Až do dne, kdy se na asfaltu ozve klapot kopyt. A tak začíná nepředvídatelná cesta na pozadí světel staveniště a soutěží ve řvaní.
Vizuální objektové divadlo inspirované stejně jako dálničními scénami, tak i holandskými vanitas z 18. století. Stolní road-trip, který originálně hledá roli zvířete, divočiny a našeho vztahu k zemi.
„Inscenaci Za lesem jsme měli možnost vidět na posledním ročníku světového festivalu loutkového divadla ve francouzském Charleville-Mézières. Kislorod ji tam uvedli v rámci programu festivalové scény Panic au Park, kterou má v režii hradeckému publiku již dobře známá Compagnie Bakelité. A není divu, poetiky těchto souborů totiž mají mnoho společného: loutkářskou vynalézavost, smysl pro absurditu, neotřelý humor a lynchovskou poťouchlost. Inscenace Za lesem není ohromující svým rozsahem, o to větší potěšení ale činí sledovat, kolik překvapení, nečekaných zvratů a napínavých obrazů dokáže na nevelké ploše a nijak opulentními prostředky přinést.“
Od 17:40 proběhne v rámci projektu Kitchen Table, který zaštiťuje lektorské oddělení Divadla Drak, debata studentů a studentek hradeckých středních škol. Všichni diváci jsou srdečně zváni ke společnému sdílení a diskusi.
https://www.compagnie-kislorod.com
Kosmokopce
Hudba: Jakub Šulík & Emily Kennedy. Food design: Pola Sutryk. Hraje: Ema Lovecká.
5. listopadu 1993 vystoupilo přes 500 lidí na islandský ledovec Snæfellsjökull, aby viděli přistání mimozemšťanů. Večer se přehoupnul v noc a lidé se zklamaně vraceli domů. Zůstal jen Örlygur. Rozhodl se zasvětit život hledání mimozemské entity. Otázkou zůstává, zda na naši planetu chtějí přijít nebo z ní odejít.
Inscenace otevírá téma environmentální problematiky a představuje téma globálního oteplování ze zcela nového úhlu.
Inscenace kombinuje loutkové divadlo s projekcí a videomappingem. Loutky jsou vyrobeny z jedlého veganského materiálu.
O bílé lani
Královskému páru se narodila dcerka, dali jí jméno Jitřenka. Byla hodná, hezká a rodičům by mohla dělat jen samou radost, kdyby se však nad ní nevznášela zvláštní hrozba. Do jejích šestnácti let na ní nesmí dopadnout jediný paprsek slunečního světla, jinak…A tak dal král vystavět zámek bez oken a dveří rozhodnut, že Jitřenku před paprsky uchrání. Jenomže beze světla se žít nedá… Bílá je barva nevinnosti, neposkvrněnosti, čistoty.
Z hlediska biologického je však bílá laň jedním z mnoha příkladů albinismu. Albíni jsou v živočišné říši (a ostatně i mezi lidmi) vzácností, ovšem za tuto výlučnost platí vysokou cenu. Jednak je jejich výrazné zbarvení činí samo o sobě bezbrannějšími a ve volné přírodě ohroženějšími, zároveň však jsou časté případy, kde je stádo nebo smečka pro jejich výlučnost odvrhne. Na druhou stranu jim bývají připisovány výjimečné, někdy až mystické vlastnosti. S bílou laní tomu není jinak. Stará myslivecká pověra například praví, že střelec, který uloví bílou laň, do roka zemře.
NEJMENŠÍ ZE SÁMŮ / THE SMALLEST OF THE SAM
Za polárním kruhem, kde vládne zima a chlad, žijí Laponci. Mají svá sobí stáda, o které se starají a když už sobi nemají co jíst, vydávají se s nimi pastevci na cestu za potravou. Jednoho dne na takovou cestu vyráží i nejmenší Sámi. Netuší, co ho čeká, ale bezhlavě se pouští do dobrodružství.
Behind the polar circle, where the frosts and coldness reign, there is a land of Lapps. They look after their reindeer herds and, when the animals have nothing to eat any more, the herdsmen join them and set off for a journey seeking food. One day, even the youngest Sami joins the others on the journey. He does not know what’s awaiting him, but he courageously heads on.
Nuda!
„Sedni si, ani se nehni, nemluv a koukej to vydržet 45 minut!“
Zvukově-pohybový koncert pro tři herce, kytaristu a nástěnné hodiny. Úplně nudná show odehrávající se už po staletí ve školních lavicích.
Malé divadlo je jedno z pěti stálých souborů Jihočeského divadla v Českých Budějovicích. Soubor Malého divadla ve své tvorbě cílí na mladého diváka všech věkových kategorií od předškolního věku až po věk dospělý. Jejich různorodé projekty vznikají ryze autorským přístupem ke zvolenému tématu a jsou psány přímo na tělo hereckému souboru.
Boring!
An aural/physical concert for three actors, a guitarist and a wall clock. For audiences 8 years of age and up.