#Burn #IAmHere #Herostratos

V roce 356 př. n. l. muž zvaný Hérostratos údajně zapálil Artemidin chrám v Efesu, jeden ze sedmi divů světa. Učinil tak za jediným účelem, zapsat se navždy do historie. A jak vidno, podařilo se mu to. Dal tak vzniknout pojmu herostratismus, jímž se v psychologii označuje patologická touha stát se za každou cenu slavným.

V roce 1980 zastřelil Mark Chapman svůj idol, hudebníka Johna Lennona. V roce 2017 trojice mladíků zapálila dřevěný kostel Božího Těla v Gutech u Třince, chráněnou kulturní památku. V roce 2018 položil Vladimír Putin otázku: „K čemu potřebujeme svět, když v něm nebude Rusko?“ Ti všichni – a mnozí další – se stali svým způsobem slavnými. Za jakou cenu? A přineslo jim to v životě štěstí? Nebo aspoň uspokojení?

A jak by si asi Hérostratos počínal dnes, v době sociálních sítí? Streamoval by svůj čin online na Instagramu? Nebo by zvolil spíš Snapchat? Nebo TikTok? Kolik lajků by posbíral? A byl by s konečným skóre spokojen? V každém případě se zdá, že žijeme v době, která herostratismu v jeho všelijakých podobách přeje víc než kterákoli předchozí…

Po inscenaci Řekl bych nějakej vtip a pak bych umřel smíchy je #burn #iamhere #herostratos dalším titulem v repertoáru Naivního divadla, který je primárně určen dospívajícímu publiku. V Liberci ho připravuje tvůrčí tým z nejpovolanějších, podepsaný pod celou řadou oceňovaných titulů pro teenagery v Divadle ALFA v Plzni, v pražském divadle Minor a v jejich domovském Divadle Drak v Hradci Králové. A ani libereckému publiku nebude tvorba autorsko-režijního dua Tomáš Jarkovský a Jakub Vašíček a jejich týmu zcela neznámá. V Naivním divadle již v minulosti nastudovali několik úspěšných titulů (například Velbloud, ryba, slepice či Neklan.cz) a spolupracovali rovněž s Divadlem F. X. Šaldy.

Karel Plíhal – Recitál

Karel Plíhal, ojedinělý hudebník textař a poeta, v jedné chvíli dokáže publikum rozesmát veselou básničkou, aby vzápětí posluchače rozněžnil a roztesknil emotivním textem písně. Jednočlennou kapelu Karla Plíhala posílil skvělý kytarista Petr Fiala, kterého Karel potkal na hudební škole v Hradci Králové.

Na Plíhalově koncertě posluchače čeká jemná a hravá poetika, komorní atmosféra a to vše ve formě inteligentně humorných, často vyzrále sebeironických textů nebo krátkých veršovánek uvozujících či doplňujících jednotlivé písničky. A zároveň famózní kytarové umění.

 

Mirek Kemel & kapela

Písničkář a karikaturista Mirek Kemel přichází s novým albem nazvaným Mordyjé (vyjde 25. října). V rámci jeho propagace zahraje se svou kapelou vůbec poprvé i v Hradci Králové, kde kromě novinek zazní i písně z jeho předchozích alb.

Koncert se uskuteční ve středu 6. 11. od 19. 30 h v divadle DRAK. Nenechte si ujít hudební zážitek plný osobité hudby a poetických textů.

Konektiv on tour 2024

Již posedmé představuje Konektiv Night zcela nové hudební spolupráce, které spojují rozmanité žánry a kultury, z nichž jednotliví hudebníci pocházejí. Toto radikální spojení různorodých tvůrčích přístupů umožňuje zkoumání vzrušujících a nečekaných výsledků, a zároveň symbolizuje jednoznačné odmítnutí předsudků vůči cizincům a příslušníkům menšin. Již potřetí pak míří do Hradce Králové.

Ukrajinský hudebník Jurij Nikelsky, ovládající hru na působivou škálu etnických dechových nástrojů, ve spojení s kontemplativními i intenzivními ambientními vrstvami Jana Kašpara, vystupujícího pod pseudonymem Obelisk of Light. Tvůrčí zvědavost a hloubavé elektronické plochy se propojí ve spolupráci houslistky a hráčky na koto Anny Romanovské, známé svou zálibou v improvizaci, a ruské zvukové umělkyně vystupující pod jménem Rlung. Sakrální drony a vzletné vokály slovenské umělkyně Adriány Vančové, alias timmi, se protnou s lyrickými tóny oudu jordánsko-palestinského všestranného umělce a hudebníka Husama Abeda.

Kompletní informace na www.konektiv.net

JAN HRUBÝ a PŘÁTELÉ (host: O.Fencl a Hromosvod)

Legendární matador JAN HRUBÝ se u příležitosti svého nedávného jubilea připojuje ke skupině Hromosvod. Ve velkém kapelním provedení zazní největší klasiky, které si lze jen těžko představit bez jeho magických houslí – Špejchar Blues, Večernice, Funebráci, Sladké je žít, Astrolog, Yetti Blues, Doteky, Velikej hever…

Je nasnadě, že jako host večera se představí i Ondřej Fencl se svou kmenovou doprovodnou skupinou a albem ” Sen nenasytných kluků”, které nedávno novináři zvolili jako desku roku. Propojení s Janem Hrubým, s nímž se Fencl potkává v několika dalších sestavách (mimo jiné u Vladimíra Merty), se přímo nabízí. Těšte se ne neufňukané texty plné vnitřních rýmů a nevšedních obratů, uvěřitelný zpěv, dvoje virtuózní housle, knopflerovskou kytara a zemitou rytmiku, která kdysi zdobila takové superskupiny jako B.S.P., Kollerband nebo Krucipüsk.

Houslistu Hrubého a zpěváka, klávesistu a kytaristu Fencla doprovází elitní čeští sidemani – na elektrickou kytaru Vojtěch Jindra (m.j. Bran), housle Hana K. Vyšínská (m.j. Inflagranti), baskytaru Jaryn Janek (m.j. K. Střihavka, Krucipüsk) a za bicími Tomáš Marek (m.j. Lucie, Kollerband)… Dojde na songy z kroniky českého bigbítu od Vladimíra Mišíka, Michala Prokopa či Vladimíra Merty, instrumentálky vonící Skotskem a Irskem, i na autorskou tvorba třiačtyřicetiletého Ondřeje Fencla, známého též z 5P Luboše Pospíšila, nedávné sestavy Marsyas, ze Schodiště, Poetických večerů s herečkou Kristýnou Ryškou apod…

To vše s geniálními houslemi Jana Hrubého v popředí.

Přicházíme z daleka

Inscenace Přicházíme z daleka byla oceněna prestižní cennou Hedda Award za nejlepší představení pro mládež v Norsku v roce 2017.

Uvnitř velkého stanu je ještě jeden menší stan a v něm sedí chlapec. Má za sebou dlouhou cestu. Většinu času cestoval sám. Ukáže vám, co si vzal s sebou, poví vám, proč se na cestu vydal, a popíše, kudy putoval. Nemůže ale říct, jak jeho příběh skončí…

We Come from Far, Far Away je inscenace, která vychází z příběhů uprchlíků. Vznikla ve spolupráci s uprchlickým centrem v Askeru, zajišťujícím přijímání mladých běženců ve věku 13-18 let, kteří přicestovali sami, aby v Norsku požádali o azyl. Diváci usazení v jurtě sledují mladíky Omara a AbduluRezana na jejich cestě ze syrského Aleppa až na Hlavní nádraží v Oslu. Rozdíl mezi hledištěm a jevištěm se stírá, hraje se i přímo mezi diváky. Materiál, na jehož podkladu tvůrci z NIE tuto inscenaci vystavěli, má dokumentární charakter a soubor jej získal  prostřednictvím rozhovorů a workshopů, které pro mladé uprchlíky pořádal. Osudy těchto uprchlíků jsou jen těžko představitelné, oni sami jsou však, jako většina mladých lidí, plní energie, života a naděje na lepší budoucnost.  V inscenaci We Come from Far, Far Away vypráví NIE jeden z těchto příběhů prostým a zároveň podmanivým způsobem za použití živé hudby, vyprávění i stínového divadla. Diváci sedí těsně u sebe v důvěrném, malém prostoru mongolské jurty.

Po každém představení následuje krátká diskuse. Představení vzniklo za podpory Norského Ministerstva kultury a Norského Ministerstva zahraničí.

NIE We come from Far, Far Away (7)NIE We come from Far, Far Away (5)NIE We come from Far, Far Away (3)

 

Maustetytöt

Maustetytöt je finská indie rocková skupina, kterou založily sestry Anna a Kaisa Karjalainenovy. Název kapely znamená ve finštině “Spice Girls”, ale jejich hudba je známá svým melancholickým a syrovým stylem, který je v příkrém rozporu s popovou image, jak by mohl název napovídat. Ve Finsku si získaly popularitu svým debutovým albem “Kaikki tiet vievät Peltolaan”, které vyšlo v roce 2019. Album získalo uznání kritiky pro své upřímné texty a jedinečný zvuk, který v sobě mísí prvky folku a post-punku. Jejich následující album “Eivät Enkelitkään Ilman Siipiä Lennä”, vydané v roce 2020, navázalo na jejich úspěch a představilo jejich osobitý styl vyprávění a hudby. Maustetytöt ‘hudba často zpracovává témata lásky, zklamání a každodenního života s poetickým nádechem, který rezonuje s mnoha posluchači.

 

Koncert proběhne v rámci akce Hradec Sauna Day.

Norská pohádka

Pohádka o princi zakletém v medvěda a dlouhé cestě k jeho vysvobození.

Na motivy norské lidové pohádky „Na východ od slunce na západ od měsíce“, kterou v polovině 19. století zaznamenali Peter Christen Asbjørnsen a Jørgen Moe.

Neštěstí, ani štěstí není trvalé… Příběh dívky, kterou rodiče chtiví bohatství vydají medvědovi.

Inscenace vznikla v rámci projektu Srovnání různorodých cest loutkového nastudování norské pohádky podpořeného grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska.

Pro rodiny s dětmi od 3 let.

Představení získalo ocenění na festivalu “Mateřinka 2017” za originální zpracování scénáře

 

 

Nákupní košík0
Košík je prázdný!
Pokračovat v nákupu
Divadlo Drak
Right Menu IconEN