Setkání dramacenter
Divadlo Drak je hostitelem pátého setkání členů Asociace dramacenter České republiky. Na programu budou ukázky činnosti dramacenter z Prahy, Olomouce, Plzně, Brna a workshopy z nabídky Divadla Drak.
Dramacentra (nebo také střediska dramatické výchovy) jsou organizace, které se zabývají dramatickou výchovou ve všech jejích podobách. Těžištěm práce českých dramacenter jsou zpravidla výukové programy pro školy a zájmová činnost ve volném čase. Dramacenter v Čechách není mnoho, jejich činnost je však velmi pestrá a zajímavá. Za všechny jmenujme Sdružení D (Olomouc), Johan (Plzeň), či Labyrint – studio dramatické výchovy (Brno).
Aktivity Labyrintu Divadla Drak definici dramacentra bezezbytku naplňují. Dílny a workshopy, které Drak nabízí školním skupinám i veřejnosti, umožňují praktické seznámení se s divadlem, jeho typy a žánry, technikami či profesemi, navazují na inscenace divadla, krátkodobé výstavy, váží se k muzeu loutek atd.
Česká dramacentra sdružuje Asociace dramacenter České republiky, která se stará o rozvoj, zasíťování, vzájemnou výměnu informací a spolupráci mezi dramacentry, ale také např. garantuje kvalitu činnosti svých členských organizací. Divadlo Drak je členem asociace od roku 2012.
Setkání je určeno členům asociace a široké veřejnosti.
Účastnický poplatek je 300 Kč.
Počet účastníků je omezen.
Podrobný program:
ČTVRTEK 9. 3. 2017
10:15 – 11:15
O zapomenuté loutce / Divadlo Drak, Hradec Králové
Studio
Tvůrčí tematický program, který pomocí metod dramatické výchovy seznamuje děti s příběhem rozbité loutky, která nemůže hrát divadlo. Děti se stanou hlavními aktéry příběhu. Podniknou dobrodružnou cestu plnou nástrah, budou plnit úkoly a překonávat překážky, aby si nakonec mohly celou pohádku samy zahrát. A možná na své cestě pochopí, že vysloužilé věci nemusíme hned vyhazovat… A staré loutky už vůbec ne.
Pro MŠ a 1. ročník ZŠ
13:30 – 16:30
Pohádka z cukřenky / Labyrint – Studio dramatické výchovy, Brno
Studio
Hledání dramatického potenciálu v matematickém vzorci s využitím prvků improvizace, storytellingu a dramatizace.
Knižní předloha: Pohádka z cukřenky (autor: Masaičiró Anno, ilustrace: Micumasa Anno)
Pro 8. – 9. ročník ZŠ a studenty SŠ
19:00
Ostře sledované vlaky / Divadlo Alfa, Plzeň
Hlavní scéna
Inscenaci podle slavného románu vytvořilo Divadlo Alfa v roce 2014 k výročí uplynutí 100 let od narození Bohumila Hrabala. Co je tedy vlastně dospělost? Jaká změna postojů a míry odpovědnosti z ní vyplývá? Kdo jsou Ti mnozí směšní, nemožní, mnohdy za živa zmrtvělí dospělí? Ohledávání dospělosti z pohledu mladého člověka, jemuž chybí už jen krůček, aby do ní vstoupil, a který nakonec skutečně udělá, bude tedy klíčovým tématem této „iniciační“ inscenace, s odstupem 50 let asi o něco syrovější a zároveň grotesknější, než poetizující Menzelův film. Sex, vlaky a… smrt!
PÁTEK 10. 3. 2017
8:30 – 10:00
Musí to být trhák? / Centrum tvořivé dramatiky, Praha
Studio
Představení divadla ve výchově na téma ovlivňování našeho mínění médii. Využívá interakci, prostřednictvím které probouzí kritické myšlení a uvažování diváka nad tématem a otázkami, které s sebou nese. Je postaveno na příběhu ambiciózní novinářky, která sní o kariéře a prestiži. K naplnění svých snů se přiblíží, když od šéfky dostane šanci k napsání trháku o smrti maturantky.
Pro 2. stupeň ZŠ a 1. – 4. ročník SŠ
10:30 – 12:30
Kryštofe, neblbni! / Sdružení D, Olomouc
Studio
„Člověk přece nechce být celý život zavřený v kufru…“
Devítiletý Kryštof sedí vysoko na skále a odmítá slézt dolů. Je mu zima, stmívá se, ale on tvrdohlavě dřepí ve výšinách a vzpomíná, co ho k tomu vedlo. Proč se pohádal s nejlepším kamarádem, proč od nich táta odešel…? Program vznikl na motivy knihy Ivy Procházkové Kryštofe, neblbni a slez dolů! Pomáhá dětem mladšího školního věku konstruktivně řešit problémy a ukazuje, jaké komplikace přináší unáhlené jednání. Lekce o přátelství a vzájemné pomoci.
Základní zaměření: Osobnostní růst, rozvoj emoční inteligence, ochrana zdraví, posílení přátelství prostřednictvím prožitku v krizové situaci, rozvoj vyjadřovacích schopností, podpora čtenářství.
Hlavní cíle programu: Naučit se řešit problémy s kamarády nebo v rodině konstruktivně a nekonfliktní cestou, posílit schopnost pomoct kamarádovi v nesnázích.
Používané techniky: Uvolňovací a rozehřívací techniky, trénink empatie, vytváření živých obrazů, řešení modelových situací, žáci v roli, hra ve skupinové roli, lektor v roli, reflexe, diskuze.
Pro 3. – 5. ročník ZŠ
15:00 – 17:30
Romanův svět / Johan, Plzeň
Studio
Příběh čtrnáctiletého chlapce z disfunkční rodiny, který stojí před důležitým rozhodnutím. Jeho strýc, ke kterému vzhlíží, ho chce získat pro krádeže aut. Strukturované drama, v němž se musí hlavní hrdina rozhodnout, zda se bude podílet na zločinu nebo ztratí svého jediného přítele, spojence a životní vzor.
Zaměření: morální hodnoty
Téma: Manipulace — Jak říci ne těm, na kterých nám záleží.
Průřezové téma: Osobnostní a sociální výchova
Návaznost na vzdělávací oblasti: Jazyk a jazyková komunikace
Dílčí cíle: Rozvíjet schopnost rozhodovat se, formulovat své názory, argumentovat a bránit se manipulaci. Schopnost empatie a komunikace. Hledání cest k řešení problémů. Seznámení se základními výchovně dramatickými technikami.
Pro 8. — 9. ročník ZŠ
19:30 – 21:00
Nadabuj svůj animák / Jihočeské divadlo – Ateliér 3D, České Budějovice
Studio
Uvědomili jste si vůbec někdy, kolik je v animovaném filmu zvuků? Slyšíte šplouchnutí vody, ránu pěstí o stůl, skřehotání racka, otevření vrat i rozhovor dvou lidí. Vy však před sebou uvidíte jen množství dřívek a plechů, kovových tyček a kamenů, plastových sáčků i kokosových skořápek. Opravdu věříte, že s tímhle dokážete „naruchařit“ film? Ruchařsko-dabingová dílna vás o tom přesvědčí!
Pro 1. a 2. stupeň ZŠ a studenty SŠ
SOBOTA 11. 3. 2017
Workshop Christiny Zoniou zrušen. Zájemcům se omlouváme.
Dramacentrum:
- Označení pro středisko dramatické výchovy – servisní, vzdělávací, kulturní a komunitní zařízení zabývající se dramatickou výchovou ve všech jejích podobách.
- Těžištěm práce dramacenter jsou zpravidla výukové programy pro školy a zájmová činnost ve volném čase.
- První středisko dramatické výchovy v českých zemích vzniklo v 2. polovině 80. let v brněnských Lužánkách.
- Vzorem pro vznik prvního střediska dramatické výchovy bylo Redbridge Drama Centre, které působí v Londýně od roku 1973.