KLEŠICE, domů z Velké války
Režie / Directed by: Andrej Krob a Dan Vavřík (asistent režie)
Scénografie/Stage Design: Jan Turner
Kostýmy / Costumes: Šarko Mirko
Hrají / Cast: Ilona Semrádová, Irena Holemá, Ivo Bureš, Jan Hanyš, Jan Turner, Jana Zbortková, Jitka Říhová, Julie Válková, Marek Šimon, Petr Reidinger, Zdeněk Škrdlant
Premiéra: 21. 10. 2019
délka představení: 110 minut, včetně přestávky
Jan Žďárský, vojín z Klešic, který válčil na Soči a pak i na Piavě, napsal hru popisující jeho válečné a poválečné zkušenosti pravděpodobně pod vlivem svých spolubojovníků – Fráni Šrámka a Josefa Váchala.
Zapomenutou hru našla v pozůstalosti své babičky Žďárského pravnučka Dr. Ráchel Lewinski. Hra se pohybuje na pomezí tragické frašky a dobové ilustrace, přičemž je rozkročena mezi něhou mládí a sarkasmem starých plenkérů, kteří jsou, jak známo, dosti prozaičtí, nejde-li o mináž nebo poštu; a v tomto smyslu reflektuje dvojjedinost samotné obce Klešice ležící na samém rozhraní Železných hor a Polabí.
Nejhodnější medvídci se založili 25. října 1988 v Praze jako vyhraněný nekompromisní soubor ortodoxních, až extrémních činoherců. NM usilují o divadlo postdokumentární, oproštěné od veškerého metaforického balastu. Za 30 let své existence nastudovali Nejhodnější medvídci přibližně 13 inscenací. Divadlo na tahu vzniklo z podnětu A. Kroba, který se rozhodl v roce 1975 nastudovat Žebráckou operu, hru zakázaného dramatika V. Havla. Poté následovaly represe, další aktivity se pak až do listopadu 1989 realizovaly v soukromí. Po listopadu divadlo vyšlo z ilegality, činnost se zintenzivnila, až na výjimky byly uváděny Havlovy hry. Představení je po hře Ještě žiju s věšákem, čepicí a plácačkou druhým, které vzniklo spojením obou souborů.
KLEŠICE, Home from the Great War
The play moves between a tragic farce and period illustration, while it straddles the tenderness of youth and sarcasm.