Záznam konference Loutkové divadlo – věc veřejná? na YouTube Draku
Divadlo Drak uspořádalo i v tomto roce v rámci Mezinárodního setkání studentů Gaudeamus Theatrum v pořadí již třetí veřejnou konferenci. V té letošní jsme se společně zamýšleli nad vztahem současného loutkového divadla k aktuálním i dlouhodobým politickým otázkám.
Záznam z konference naleznete zde.
Hosté a příspěvky
- Pavla Dombrovská – Projekt Provokující divadlo
Projekt Provokující divadlo je vyústěním dlouhodobých aktivit Divadla Líšeň – linie apelativních inscenací uváděných společně s besedami (s pamětníky, novináři, odborníky na dané téma). Projekt je vyjádřením našich lidských postojů, chce inspirovat a podněcovat k aktivitě směřující ke svobodě. Zahrnuje hry Putin lyžuje /hra o zrození vraha/ na námět textů zavražděné novinářky Anny Politkovské o nástupu Putina k moci, Zpověď bachaře – divadelní zúčtování s totalitní minulostí inspirovanou osudy lidí v době stalinistického teroru v 50. letech a Hygienu krve o metodách „zušlechťování lidské rasy“ zpracovávající texty z doby holocaustu. Součástí projektu je i inscenace Paramisa (Chytrý – hloupý Rom), která vznikla a je uváděna ve spolupráci s romskými umělci. Projekt v současné době realizujeme s podporou fondů EHP 2014-2021
Pavla Dombrovská je absolventkou Divadelní vědy na FFMU Brno. Ve Studiu Dům (při divadle Husa na provázku) pod vedením režisérky Evy Tálské získala praktické divadelní zkušenosti –herecké i režijní. Se svým mužem Luďkem Vémolou založila v roce 1998 Divadlo Líšeň, kde působí jako autorka her, scénáristka, režisérka, herečka a muzikantka. Divadlo experimentuje s různými divadelními formami, využívá loutky, masky, objekty, pracuje s pohybovou a zvukovou stylizací. Hraje a pořádá workshopy pro dospělé i děti po celé republice i na zahraničních festivalech. V dramaturgii divadla je významná linie zaměřená na lidskoprávní a politická témata a také dlouhodobá spolupráce s romskými tanečníky a muzikanty. V místě svého sídla – Brně-Líšni divadelníci žijí, tvoří a podílí se na komunitním rozvoji obce. www.divadlolisen.cz
- Ariel Doron – Loutkové divadlo jako sociální experiment
Zahraničním hostem konference je jeden z lektorů letošního Mezinárodního setkání studentů vysokých uměleckých škol Gaudeamus Theatrum Ariel Doron. Ve své divadelní tvorbě využívá velmi málo textu a hodně hravosti, často proto, aby se vypořádal s tvrdými politickými tématy, jako je například institucionalizované násilí. Vytváří interaktivní performance, které zpochybňují roli diváka.
Ariel Doron je izraelský loutkoherec, režisér, performer a lektor. Vystudoval filmová studia na univerzitě v Tel Avivu, studoval loutkářské kurzy na School of Visual Theatre v Jeruzalémě, The Train Theatre Greenhouse Project, Puppetry School Holon a Tel Aviv a zúčastnil se několika kurzů v Institute International de la Marionnette v Charleville-Mezieres. V současné době žije v Německu a spolupracuje s např. s Maxim Gorki Theater Berlin, Theater Junge Generation Dresden, Schauburg Theater München, Staatsschauspiel Dresden, FITZ! Figurentheater Zentrum Stuttgart, Hanut 31 Gallery-Theater Tel Aviv a dalšími. Jeho sólové inscenace, jako jsou ‘Boxed’, ‘Pinhas’ a’ Plastic Heroes’, byly uvedeny ve více než 35 zemích světa, získaly několik ocenění za nejlepší loutkovou/objektovou animaci, nejlepší inscenaci i ceny diváků.
- Tomáš Jarkovský – Společensko-politická témata v divadle pro děti a mládež
Jakým způsobem lze přistupovat ke společenským tématům v divadle pro děti a mládež? Patří politika do dětského divadla? Jaká témata lze označit za politická? Reflexe vycházející ze zkušeností získaných na základě dosavadní tvorby se zvláštním důrazem na inscenace R.U.R. 2.0 (Divadlo Drak), Emil čili o Háchovi (D21), Jak kohouti obarvili svět (Minor) a Pravdu má každý svou (?) (Divadlo Alfa).
Tomáš Jarkovský je absolventem Katedry alternativního a loutkového divadla DAMU. V současnosti se tamtéž věnuje doktorskému studiu, přičemž předmětem jeho výzkumu je tvorba pro dospívající, mladé publikum. Působí jako dramaturg a autor divadelních scénářů. Společně s režisérem Jakubem Vašíčkem spolupracoval s řadou českých divadel pro děti a mládež (Divadlo Alfa, Minor, Naivní divadlo, Malé divadlo) v čele s domovským Divadlem Drak. Od ledna 2020 je jeho ředitelem.
- Tomáš Procházka – Aktuální témata a sociálně kritický přístup ve tvorbě skupiny Handa Gote, nepolitická politika a dramaturgie “Malých dějin” v divadle Alfred ve dvoře
Jakým způsobem do společenské nebo politické diskuse vstupuje prostřednictvím své tvorby skupina Handa Gote? Jaká témata rezonují u nejmladší divadelní generace? A jak se to vše propisuje do dramaturgie nezávislé pražské divadelní scény Alfred ve dvoře?
Tomáš Procházka je loutkář, animátor loutkových filmů, herec, režisér, hudebník a zvukový experimentátor. Vystudoval herectví na KALD DAMU. Působil v divadelních souborech Derevo, Buchty a loutky. Od roku 2005 je členem umělecké skupiny Handa Gote. Jako režisér spolupracoval např. Divadlem Lampion, Divadlem Alfa, Divadlem Ponec, souborem Buchty a loutky, VerTeDance ad. V současné době působí jako pedagog na KALD DAMU a je uměleckým šéfem divadla Alfred ve dvoře.
- Pavel Štourač – Tvorba Divadla Continuo
Repertoárové inscenace Oběť, Soudedi, Poledne či site-specific projekty Jizvy v kameni, Zapomenuto v polích nebo V břiše velryby vycházely vždy z konkrétních historických událostí nebo byly v případě site-specific projektů inspirovány historií místa, ve kterém se odehrávaly. Všem předcházel rozsáhlý výzkum a spolupráce s odborníky napříč různými obory. Pavel Štourač představí tvůrčí cestu od konkrétních historických událostí a teoretického výzkumu k výslednému tvaru divadelního představení.
Pavel Štourač je divadelní režisér, scénograf a pedagog, umělecký vedoucí Divadla Continuo. Promoval v roce 1993 na Divadelní fakultě Akademie múzických umění DAMU v Praze, kde studoval scénografii pod vedením prof. Alberta Pražáka, autorské divadlo u prof. Ivana Vyskočila a divadelní antropologii pod vedením doktorky Jany Pilátové. V roce 2012 dokončil doktorandské studium na katedře teorie a praxe DAMU v Praze. V roce 1992 založil se svou manželkou Helenou nezávislou divadelní skupinu Divadlo Continuo. Je autorem a režisérem více než 50 divadelních inscenací a více než 25 site-specific projektů. Jeho divadelní činnost jako režiséra je poměrně široká. Od inscenací loutkového divadla přes projekty fyzického a tanečního divadla, pouličního divadla nebo nového cirkusu až po divadelní site-specific projekty v nedivadelních prostorech, jako jsou například staré továrny, opuštěné průmyslové budovy, historické objekty, otevřená krajina nebo vlak. Od roku 2010 je členem pedagogického sboru Accademia Teatro Dimitri ve Švýcarském Versciu, kde se věnuje výuce v rámci magisterského programu fyzického divadla a od roku 2021 vede katedru figurativního divadla.