!O! lecture/performance
Dekompozice unikátního projektu !O!, který vznikal v rok a půl trvající divadelní laboratoři souboru Tantehorse, diváky provází záhyby lidské duše a pojmenovává šílenství prostředky umění. Foucaltovy Dějiny šílenství, nesčetné diskuse s odborníky a workshopy s divadelními praktiky daly vzniknout projektu na pomezí imerzivního divadla, tance, instalace a performance, jenž se odehrál v industriálním prostoru pražské Pragovky. V této jedinečné verzi vytvořené speciálně pro festival Divadlo evropských regionů a iniciované Divadlem Drak se fragmenty hereckých akcí mísí s kritickými poznámkami a režijními připomínkami, komentář psychiatrů s reakcemi publika a filmovým materiálem. Odborná diskuse o psychické nemoci se tak stává divadlem samotným. Kde je hranice performativity, co je ještě performance a kde začíná diskuse o procesu samém, není zřejmé. Divadlo události, které se plasticky proměňuje s každou novou výzvou, na sebe tentokrát bere podobu odborné přednášky.
Projekt podpořili:
Ministerstvo kultury ČR, Hlavní město Praha, Státní fond kultury, Nadace život umělce, Divadlo DRAK, Švestkový dvůr, Pragovka Art District
“Madness? Just the ultimate freedom”
A reflective piece of devised theater one and half years in the making that explores Reason and Unreason as ways of attaining a different understanding of reality.
PRESS PARADOX
Autorská inscenace tvůrčí skupiny 8lidí vychází z události, která nedávno otřásla mediálním světem. Ruský novinář Arkadij Babčenko, žijící v emigraci na Ukrajině, se stal obětí vraždy. Stopy po jejím objednavateli vedly do Babčenkovy domoviny a vysokých vrstev ruské společnosti. Novinářská obec přišla o dalšího kolegu, který byl coby nepohodlný kritik Putinova režimu jednoduše odstraněn.
Tak by se celá situace jevila, pokud by ovšem den po oznámení novinářovy smrti nevystoupil živý Arkadij Babčenko na tiskové konferenci a neoznámil, že se jednalo o operaci ukrajinské tajné služby, která se skrz fingování Babčenkovy smrti pokusila zadavatele vraždy dopadnout. Co dnes uvádí novináře v ohrožení? Kdy dát přednost bezpečí a kdy navzdory veškerému riziku dodržet novinářskou etiku? A kdo vlastně je Arkadij Babčenko?
The original production of the collective 8lidí (8people) is based on recent events which shook the media. The Russian journalist Arkady Babchenko living in Ukraine has been murdered. What is threatening journalists nowadays? When to favour security, or when, despite all the risks, adhere to journalistic ethics? Who actually is Arkady Babchenko?
STŘÍDMÍ KLUSÁCI V KULISÁCH VIŠNÍ / TEMPERATE TROTTERS IN SOUR CHERRY COULISSES
Veselí chlapci hrají smutné písně plné lásky a naděje, která umře naposled. Hudba, improvizace, poesie, fantasie…
Merry boys playing sad songs full of love and hope, which dies the last. Music, improvisation, poetry, fantasy…
Dragon’s Brew
Dragon’s Brew je intergenerační sestava se základnou v Divadle Drak v Hradci Králové, kterou založili otec a syn Jiří a Jiří Vyšohlídovi v roce 2014. Ti se obklopili skvělými muzikanty z okolí a rozhodli se hrát žánr v tomto kraji a době neobvyklý – jazz fusion. Zprvu se vracejí do dob 70. let a elektrického jazzrocku, poslední dobou již výhradně autorskými skladbami stále více směřují k moderní fusion s ambientními prvky, v aktuální éře přibyl do kapely syntezátor a došlo k větší elektrifikaci zvuku. Za necelých 6 let svého fungování vydala kapela samonákladem tři alba a hrála v nesčetném množství hudebních klubů po celé republice.
Dragon’s Brew is an intergenerational group based in Drak Theatre in Hradec Králové and was founded by father and son Jiří and Jiří Vyšohlíd in 2014. They surrounded themselves with excellent musicians from the vicinity and play a genre that is unusual in this place and time: jazz fusion.
www.instagram.com/dragons.brew
Mysteria Buffa
Přijměte pozvání do Šapitó Divadla Drak, tentokrát však nikoli na představení, nýbrž na projekci záznamu jedné z legendárních inscenací Draku, Mystérií Buffa vycházejících z textů italského satirického dramatika a nositele Nobelovy ceny za literaturu Daria Fo. Tato inscenace v režii Jana Borny se stala příležitostí pro neopakovatelný herecký koncert dvou mimořádných osobností spjatých s Divadlem Drak. Vladimíra Marka a Václava Poula, který nás v lednu tohoto roku bohužel navždy opustil. Promítání záznamu této třicet let staré inscenace je tak pro nás příležitostí připomenout si jeho památku, zavzpomínat a znovu si vychutnat jeho jedinečnou citlivost doprovázenou smyslem pro humor, okouzlující sebeironií a osvobozujícím nadhledem.
The screening of a recording of a performance that was made in Drak Theatre 30 years ago. A memorial to two extraordinarily gifted personalities connected with Drak Theatre, Vladimír Marek and Václav Poul, who unfortunately passed away in January of this year.
Shizzle Orchestra / koncert
Rap a živá kapela. Desetičlenná banda mladých lidí, která dokáže rozpoutat peklo v každém klubu a na každé akci. Tři trombony, tuba, trubka, saxofon, basa, bicí a dva rappeři. To je kombinace, kterou byste si všichni rádi poslechli. Ve své hudbě pracujeme s prvky klasického hip hopu, balkánské dechovky, jazzu a klasické hudby. Hrajeme dlouho, hrajeme dobře a hrajeme nahlas. Rapujeme o životě, který žijeme my a taky o tom tvém. V roce 2021 jsme vydali debutové album Svět se zbláznil. Dva roky práce deseti lidí ve třinácti písničkách. Chceš ho slyšet naživo? Přijď na koncert a staň se součástí téhle nekonečné rošťárny.
A lively rap band. A ten-member band of young people who know how to raise hell in any club and at any event. Three trombones, a tuba, trumpet, saxophone, bass, drums and two rappers. That’s a combination that you would all like to hear.
Sebevrány, Madebythefire / koncert
Hudební skupina Sebevrány nedávno oslavila 25.výročí. Od začátku působení kapely se proměnila sestava několikrát a v současné době hraje v trojčlenné sestavě — Jan Ženíšek (kytara, perkuse, zpěv), Alena Ženíšková (zpěv, příčná flétna, perkuse), Matěj Siegl (zpěv, violoncello, perkuse). Hudební žánr by se mohl nazvat alternativním rockem/popem.
madebythefire (čti: madebythefire) Skupina hráčů vzniklá svého času platí za poslední instrumentální voiceband ve městě. Tvorba je ovlivněna zejména Platónem a Panterou. Měli tu čest předskakovat takovým velikánům, jako jsou třeba různé kapely po dobu cca 25 let circa, ať už počínaje, nebo konče. mbtf – post emo rock/math rock
The band Sebevrány recently celebrated its 25th anniversary. The group has changed its line-up several times since the beginning and currently performs as a trio. Their musical genre could be called alternative rock/pop.
Madebythefire. A group of players arose as the last instrumental vocal group in the city. Their work is primarily influenced by Plato and Pantera.
KLEŠICE, domů z Velké války
Jan Žďárský, vojín z Klešic, který válčil na Soči a pak i na Piavě, napsal hru popisující jeho válečné a poválečné zkušenosti pravděpodobně pod vlivem svých spolubojovníků – Fráni Šrámka a Josefa Váchala.
Zapomenutou hru našla v pozůstalosti své babičky Žďárského pravnučka Dr. Ráchel Lewinski. Hra se pohybuje na pomezí tragické frašky a dobové ilustrace, přičemž je rozkročena mezi něhou mládí a sarkasmem starých plenkérů, kteří jsou, jak známo, dosti prozaičtí, nejde-li o mináž nebo poštu; a v tomto smyslu reflektuje dvojjedinost samotné obce Klešice ležící na samém rozhraní Železných hor a Polabí.
Nejhodnější medvídci se založili 25. října 1988 v Praze jako vyhraněný nekompromisní soubor ortodoxních, až extrémních činoherců. NM usilují o divadlo postdokumentární, oproštěné od veškerého metaforického balastu. Za 30 let své existence nastudovali Nejhodnější medvídci přibližně 13 inscenací. Divadlo na tahu vzniklo z podnětu A. Kroba, který se rozhodl v roce 1975 nastudovat Žebráckou operu, hru zakázaného dramatika V. Havla. Poté následovaly represe, další aktivity se pak až do listopadu 1989 realizovaly v soukromí. Po listopadu divadlo vyšlo z ilegality, činnost se zintenzivnila, až na výjimky byly uváděny Havlovy hry. Představení je po hře Ještě žiju s věšákem, čepicí a plácačkou druhým, které vzniklo spojením obou souborů.
KLEŠICE, Home from the Great War
The play moves between a tragic farce and period illustration, while it straddles the tenderness of youth and sarcasm.
www.facebook.com/DIVADLO-NA-TAHU-281471138553065
R.U.R.
R.U.R. podle Buchet a loutek, představení na motivy slavné hry Karla Čapka vzniklo ve spolupráci s Českým centrem Mezinárodního PEN klubu u příležitosti stých narozenin robota. A robot je přece stroj. Roboti, loutky. To stroje obstarávají hudbu, to loutky zábavu. Stroje obstarávají vzrušení. Nestávají se z nás loutky? Nejsou emoce na obtíž? Není láska na obtíž? Lidé degenerují, svět je zamořen roboty. Spása je v lásce, ale není láska na obtíž? Kde je duše? Kde je duch? A hle – jsme roboti.
Buchty a loutky jsou Marek Bečka, Vítek Brukner, Zuzana Bruknerová, Radek Beran, Lukáš Valiska, Daniel Schenk, Tereza Kahánková a Kateřina Schwarzová. Buchty a loutky jsou nezávislé alternativní loutkové divadlo hrající pro děti i dospělé založené roku 1991 v chebské ubytovně absolventy loutkářské katedry DAMU. Mají za sebou 60 divadelních premiér pro dospělé i děti, loutkové a animované filmy a klipy, mnoho jednorázových projektů v oblasti netradičního divadla, hudby, výtvarného umění, filmu a jejich prolínání. V současné době Buchty a loutky hrají pravidelně jako stálý host ve Studiu Švandova divadla. Klasické tituly i vlastní autorskou tvorbu zpracovávají s nadhledem a nezaměnitelným humorem.
R.U.R.
R.U.R. according to Buchty a loutky, a presentation on the motifs of the renowned play by Karel Čapek, arose in cooperation with the Czech Centre of the International PEN Club on the occasion of the hundredth anniversary of the robot.
Jan Robot a PNS-X / DJ set
K tomuto výjimečnému večeru zahraje Jan Robot a Poslední noc světa X. Zvukové soaré, které je vzácným úkazem zjevujícím se pouze za speciálních podmínek v souvislosti s pohybem tzv. Pozemského paradigmatu. Tento večírek bude oslavou konce jedné éry lidstva. Vynálezem umělého člověka byla ukončena etapa humanismu a nastupuje věk robota. Připojte se k loučení se starým světem a protančete se průřezem celé jeho hudební historie až do začátku světa nového. Jaký ten nový svět bude, už tentokrát není na vás.
Jan Robot and Poslední noc světa X will play on this exceptional evening. An aural soiree that is a rare phenomenon appearing only under special conditions in connection with the “Earthly Paradigm”. This evening will be a celebration of the end of one era of humanity.