SKŘÍTEK / FAIRY
Ve světě, ve městě, tam to jistě vypadá jinak! A tak se skřítek vydá do světa a…
Někde v lese, nebo na louce, možná i kousek za vesnicí, prostě tam, kde si jich nikdy žádní lidé nevšimnou, žijí skřítci. Není jich moc, ale ani málo, prostě tak akorát.
A jedné skřítkové mamince a skřítkovému tatínkovi se zrovna narodil malý skřítek! Všichni mají radost, zvláště když zjistí, že malý skřítek, který roste jako z vody, má velké hudební nadání. Na co sáhne, to krásně hraje, zpívá si jen tak a všichni ho mají rádi, hlavně jeho kamarádka, malá skřítková slečna. Jenže…
Jenže malý skřítek si myslí, že v lese, na louce, ba i kousek za vesnicí je trochu nuda a ta jeho kamarádka je taková… obyčejná. Ve světě, ve městě, tam to jistě vypadá jinak! A tak se skřítek vydá do světa a…
A jak to dopadne, uvidíte v nové pohádce Buchet a loutek.
In a forest, on a meadow or maybe just out of a village, in places where no people can see them, the fairies have their homes. They are neither many, nor few, just enough…
Ukrajinské pohádky
Režie: Karel Kratochvíl
Scénografická spolupráce: Tereza Venclová Vašíčková. Dramaturgická spolupráce: Zuzana Sikačová. Hrají: Tetiana Ferniuk, Gustav Hašek.
Trojice ukrajinských lidových pohádek pro diváky od 4 let.
Jak se narodil Krtek? Jak přemůže mladý Carevič zlého Hada? A pohoupe Keř Vrabčáka?
Hravé vyprávění loutkami, které během představení vznikají z vojenské výzbroje a části armádní výbavy, kterou po sobě Rusko zanechalo na Ukrajině.
PLI
PLI je nový projekt Viktora Černického na pomezí instalace, performance, tance a cirkusu, ve kterém se jediný aktér, po vzoru barokního filozofa G. W. Leibnize, naplno vrhá do schizofrenní rekonstrukce světa. Barokní robustnost je nahrazena prostorovou skromností a těžkopádné narůstání motivů kompenzuje materiální minimalismus.
Architektura prostoru nebo design našeho myšlení – PLI je fyzickou reflexí, která konfrontuje křehkou stabilitu těchto struktur s neproměnnou dynamikou člověka.
Viktor Černický obdržel za inscenaci PLI Hlavní cenu České taneční platformy za rok 2019 za originální přístup k choreografii i mimořádný jevištní výkon a Cenu diváků.
Představení vzniklo ve spolupráci s: BuranTeatr Brno, CNK Záhrada v Banské Bystrici (SK), Stanica Žilina-Zariečie (SK), Théâtre De L’arsenal ve Val-de-Reuil (FR), CIRQUEON Praha, Divadlo Alfréd ve dvoře, Studio Alta a Festival Bazaar, Divadlo Pôtoň (SK), Festival Kiosk (SK), Operaestate Bassano del Grappa (IT).
Představení vzniklo za finanční podpory Ministerstva kultury ČR a Statutárního města Brna.
PLI is a new dance/circus performance created by Viktor Černický. In strictly limited space and with 22 conference chairs, a single performer confronts the fragile structures of architecture and design of our thoughts with an endless human dynamics.
Viktor Černický was awarded the main prize of Czech Dance Platform in 2019 for original approach to choreography and outstanding performance in the production PLI. The same production was also awarded with the Audience Award.
Dlouhý, Široký a Bystrozraký
Režie: Robert Smolík
Loutková pohádka pro nejmenší.
Někteří vaši kamarádi jsou možná trochu divní. Jeden je čahoun, jeden trochu širší a ten třetí divně kouká. Ale jsou to kamarádi, a pokud máte jít vysvobodit prince ze zakletí zlého černokněžníka, tak je určitě budete chtít vedle sebe.
Herečka Antonie Formanová byla za roli v inscenaci Dlouhý, Široký a Bystrozraký v širší nominaci na Cenu Thálie v kategorii Loutkové divadlo.
Světový den divadla pro děti a mládež: A na noze pevnina
Záznam inscenace bude ke zhlédnutí na YouTube kanále Divadla Drak po celou sobotu 20. 3. 2021.
Autorská inscenace o nezdolné touze hýbat se a tančit. Malá holčička Jazmína nejraději ze všeho skáče a tančí. Jednoho dne se však něco přihodí a ona najednou tančit nemůže. Začne si všímat, co se hýbe a tančí kolem ní. Dobrodružství imaginace a radosti ze hry, ve které se prolíná fantazie s realitou, může začít!
Něžně dravý a skutečný příběh o radosti z pohybu pro děti a děti v nás.
Projekt je doplněn výtvarnými úkoly, které pro děti připravila Jana Bačová Kroftová.
Pracovní list ke stažení zde ( Pracovní list/ A na noze pevnina ) i na na našem YouTube kanálu.
Své baletky pak můžete roztančit společně s Jazmínkou přímo u vás doma.
Napsali o nás:
„Jazmína Piktorová se s publikem osobně seznámí ve foyer a odvede si ho do studia, díky svému kouzlu a důvěryhodnosti je okamžitě jejich, až má člověk strach, že se jí děti v dobré víře přimotají do akce. Inscenaci otvírá televizní šot, v němž se malá tanečnice svěří, že chce být baletkou. Scénou je pokoj se záclonami, všechno v ní má svou funkci a smysl. Pevnina v poetickém názvu je sádra na zlomené noze, což roztančené dívce brání nejen v tanci. Pohybové a taneční divadlo se potkává s lyrickou klauniádou, beze slov, přesto srozumitelnou. Pohotová výtvarnice několika tahy oživí degasovskou baletku, zaplaví scénu hmyzem, když Jazmínu trápí mravenčení pod sádrou, nebo z barev kouzelně rozpíjí světy vesmíru i fantazie. Zdánlivě jednoduchý nápad, ale s ohromným účinkem, tanečnice i malířka na sebe slyší, vnímají rytmus. Kdyby existoval měřič žasnutí, věřím, že malí i velcí by vykazovali stejnou hodnotu. Špalková a spol. sáhli do vlastních vzpomínek, a aniž by odkazovali na jakéhosi Tuláka po hvězdách pro nejmenší, v inspirované miniatuře, která šetří slovy, otevřeli vzpomínky i dospělým. A ve čtyřiceti minutách oslavili pohyb, tanec, divadlo a fantazii, na kterou může být handicap krátký.“
Petr Mareček, MF DNES, 25. 2. 2019
„A nakonec nejkrásnější, nejnevinnější, nejnajivnější a nejsmyslnější ve své kráse – naděje. Nevyčerpatelná, nezlomná, neomezená, čistá naděje dítěte. Žádné obavy, pochybnosti a omezení. Naděje, kterou jsme my dospělí mívali. Při sledování inscenací nabýváme dojmu, že není důvod, proč bychom v nás znovu neměli důvěřovat dítěti. Jedna silná připomínka, že divadlo a představivost přesahují jakýkoliv handicap.”
Úryvek z recenze našeho vystoupení od dramaturgyně Stely Mišković na Mezinárodním festivalu alternativního divadla FIAT v Černé Hoře, srpen 2020
A jako astronaut, B jako brouk, D jako dinosaur… to je ALFABETA
Velikonoce s Drakem: Proletět duhou
Co se děje v Draku? Slavíme Velikonoce s hosty!
Naivní divadlo Liberec – Proletět duhou
K sousedovi se nechodí s prázdnýma rukama, ví nejen velký myšák Ziba, ale teď už i malé myšky Tipo a Piki, které ho tak rády poslouchají, když je hostí čajem. Piki sní, že vyroste, že bude dospělá a vydá se se všemi těmi lidmi, kteří spěchají na tramvajovou zastávku, na cestu. A uvidí celé město. Město, ve kterém neustále prší a zároveň svítí sluníčko, takže je v něm pořád duha. Možná že se déšť do města nevrací náhodou. Možná hledá kamaráda či kamarádku. Takovou, jakou má Piki v Tipo, která ji učí malovat, počítat, číst a díky které se nakonec přestane bát i strašlivého pylososu. Jenom jediné se zatím Tipo nedaří. Splnit malé kamarádce Piki její věčný sen o létání…
Soubor krátkých pohádek o přátelství dvou malých myšek Piki a Tipo napsal Andrej Sannikau a pod názvem Proletět duhou je přeložil a zdramatizoval Šimon Olivětín.
Ten dal textu podtitul “Pohádka pro Danika”, aby tím připomněl pozoruhodný příběh, který se pojí se vznikem původní předlohy.
NEDĚLÁNÍ / Cesta do Mexika
Mexicky barevné odpoledne pro děti, rodiče ale také pro smrtečky a smrťáčky, kteří se s radostí schází, aby si vyprávěli své příběhy. Pro děti od čtyř let. Program připravují lektoři a dobrovolníci Divadla Drak ve spolupráci se ZUŠ Střezina a ZUŠ Třebechovice.
PROGRAM
14.00 – 16.00 Hry a dílny v Labyrintu (přijďte kdykoliv budete chtít)
16.00 – PŘÍBĚHY MALÉ LUPITINY G (Loutky bez hranic, hraje Jiřina Vacková)
Příběhy malé Lupitiny G
Pojďme se podívat do rodiny malé Lupitiny González, kde právě začíná Día de los Muertos – mexický sváteční Den mrtvých. Bude se tančit, bude se zpívat a bude se vyprávět. I zde, v Zemi mrtvých, se všichni rádi od srdce zasmějí! Veselá loutková výprava do Mexika za tamní barevnou oslavou Dušiček, abychom si připomněli, že smrti není třeba se bát, protože je to přirozená součást našeho života.
Pro děti od 5 let a jejich rodiče
Kabinet zázraků neboli Orbis pictus
Inscenace, která se inspiruje ve světově proslulé učebnici Jana Ámose Komenského Orbis pictus, je vlastně jakýmsi „divadelním úvodem“ do fungování planety Země.
Přichystal ho tvůrčí tým kmenové režisérky Naivního divadla, Michaely Homolové (v NDL například O beránkovi, který spadl z nebe). Podtitul inscenace by klidně mohl znít „Zeměkoule v kostce“, nebo přesněji – ve skříni: po vzoru starobylých kabinetů kuriozit herci z jednotlivých poliček tajemného kabinetu vytahují méně či více známé artefakty, které rozžívají pomocí těch nejstarších i nejtradičnějších loutkářských triků. Těmito divadelními zázraky a kouzly postupně dětské diváky seznámí s největšími zázraky v životě kolem nás. Pro někoho je to příroda, pro jiného člověk samotný, leckdo zůstává v úžasu stát zase z objevů a vynálezů, které má člověk za dobu své existence na svědomí. Tím největším zázrakem je však planeta Země jako celek a její fungování ve vesmíru.
Naivní divadlo Liberec bylo založeno v roce 1949 jako jedno z prvních profesionálních loutkových divadel v bývalém Československu. V podvědomí diváků i odborníků se zapisuje jako velmi kvalitní české loutkové divadlo již více než 70 let. Jeho tvorba je zaměřena především na dětské publikum, v repertoáru se ale objevují i inscenace pro dospívající a dospělé. NDL hraje na domácí scéně pro školky, školy i pro veřejnost, se svými inscenacemi cestuje po celé České republice i do zahraničí. Představilo se také v Číně, Japonsku, Hong Kongu, USA, Kanadě, Mexiku, Indii a jinde.
Cabinet of Miracles, or Orbis Pictus
A production that is inspired by the world-renowned textbook by John Amos Comenius, Orbis Pictus, is actually kind of a “theatrical introduction” to the workings of the planet Earth. For audiences 4 years of age and up.
Světový den loutkového divadla s Divadlem Drak
Světový den loutkářství, který byl vyhlášen roku 2003 díky iniciativě Mezinárodní loutkářské unie (UNIMA), je příležitostí k oslavě neobyčejně bohatého a starého umění loutkářství.
“Kouzlení nepatrnými pohyby. Souhra gesta a iluze, světla a stínu. Dokonalé zvládnutí formy, řemeslného zpracování loutek i kostýmů. Mistrovství dramatizace, umělecké zkratky a symbolu. Umění techniky a poezie. Loutkářství je všestranná umělecká disciplína. Je to vrcholné umění.” Přečtěte si celý text Poselství ke Světovému dni loutkářství 21. března 2021 – Mezinárodní loutkařská unie (idu.cz)
K příležitosti Světového dne loutkového divadla jsme pro vás připravili drobné ohlédnutí do historie Divadla Drak, jehož tvorba od počátku vychází nejen z tradice (východo)českého loutkářství, ale také z principu originální autorské tvorby pro děti i dospělé založené na imaginaci a neotřelé nápaditosti. Za svou historii bylo často průkopníkem nových metod a tvůrčích postupů a získalo četná ocenění u nás i v zahraničí.
Na starší inscenace s námi můžete zavzpomínat při poslechu playlistu s písněmi ze slavných drakovských inscenací:
Divadlo Drak – Písničky na doma – YouTube
Kompletní šedesátiletou historii pak shrnuje katalog ke stálé expozici Labyrintu Divadla Drak Příběh Draku 1958 – 2018. Texty připravil Tomáš Jarkovský.