Letci

Muži létající na křídlech 311. bombardovací perutě RAF neváhali vyměnit své životy v boji za své nejbližší i okupované Československo. Představení vzdává hold „bezejmenným hrdinům“ s veškerou úctou, částečně s patosem, ale rozhodně s humorem sobě vlastním. Letadla v měřítku 1:18, dobové filmové záznamy, věrné kostýmy i rekvizity, to vše na dosah diváků.

Po zdánlivě nekonečném výcviku a nudných hodinách angličtiny se čeští letci přeci jen ocitají v útrobách těžkých pomalých bombardérů, snadných cílů pro německé stíhačei i pozemní protivzdušnou obranu třetí říše. V září 1940 zahajuje činnost československá 311. bombardovací peruť, která má za úkol provádět noční nálety na střediska německého průmyslu. 23. září 1940 poprvé zaútočila na Berlín. Zásluhy těchto posádek se nepoměřují počtem sestřelů či svržených pum, ale jejich vytrvalým odhodláním riskovat a opakovaně se vracet nad nepřátelské území. „Třistajedenáctka“ utrpěla největší ztráty mezi všemi čs. leteckými jednotkami ve 2. světové válce. V Čechách jsou přitom jména těchto letců takřka zapomenuta. Představení je věnováno památce těch, kteří nenechali svůj osud a osud celé Evropy na ostatních, ale sami převzali odpovědnost.

Wariot Ideal působí na české alternativní scéně od roku 2009. Má na kontě mnoho jedinečných, povětšinou komediálně laděných děl. Věnuje se tvorbě pro dospělé i děti, jeho domovskou scénou je pražské divadlo Alfred ve dvoře. Pravidelně se účastní významných festivalů, svou tvorbu představuje i v zahraničí.

The Czechoslovak RAF aviators did not hesitate to trade their lives for their occupied homeland. Wariot Ideal gives these „nameless heroes“ the honor they deserve, sometimes with a dose of pathos but definitely with the ensemble‘s typical sense for humor. Airplanes at a scale of 1:18, period film sequences, faithful costumes and props – and all of it within reach of the audience.

UPOZORŇUJEME, ŽE V PŘEDSTAVENÍ SE MÍSTY VYUŽÍVAJÍ VÝRAZNÉ SVĚTELNÉ EFEKTY

 

ANNA FRANKOVÁ / ANNA FRANK

Třináctiletá Anna Franková se společně s rodinou a dalšími sedmi lidmi během druhé světové války dva roky ukrývala v zadní části jedné budovy v Amsterdamu. Anna si zapisovala a zaznamenala všechno, co se okolo ní dělo. Když v březnu 1944 v Oranžském rádiu slyšela výzvu občanům, aby poskytli svoje zápisky do sbírky na historické účely, svoje poznámky začala přepisovat do knižní podoby. Zápisky končí textem, který Anna zaznamenala jen pár dní před tím, než její rodinu našli vojáci a odvlekli do koncentračního tábora.

DOSKY 2017 – 3 x nominace v anketě a cena za Nejlepší ženský herecký výkon v sezóně 2016/2017

 

Performance based on the book The Diary of Anne Frank.  

13 year-old Anne Frank with her family and other seven people were in hiding for two years at the annex of a building in Amsterdam during the second world war. Ann recorded everything that was happening….

DOSKY 2017 – 3 x nomination for the Best Actress Performance of 2016/2017 season.

 

VĚCI SNADNO ZAPOMENUTÉ / THINGS EASILY FORGOTTEN

Před pár lety si autor tohoto představení uvědomil pomíjivosti a neurčitosti paměti. Obzvlášť jí pocítil, když jeho matka začala trpět demencí. Xavier Bobés nás zve ke svému kulatému stolu, kde se skrze drobné objekty, rozmanité zvuky a fotografie před námi odvíjí fascinující fragmenty španělské historie druhé poloviny 20. století. Touto konfrontací se v nás probouzejí staré vzpomínky a míchají se ve sledu se silnými smyslovými prožitky. Jakoby kouzlem se vzájemně prolíná minulost s budoucností.

OMEZENÁ KAPACITA 5 DIVÁKŮ – nutná rezervace

www.playgroundvisual.com

“Easily Forgotten Things” is a photographic show that transforms memories and, like forgetfulness, invents other, new ones. A brief history of Spain in the second half of the twentieth century. Like a magician, or medium at a séance, Xavier Bobés manipulates both past and future.

 

 

 

Putování dobrého Hanse Böhma Evropou

Doma sice mluvíme francouzsky, německy a česky, protože rodiče i služky pocházejí z různých jazykových prostředí. Ale na táboře, kam rád jezdím, mi říkají, že nejlepší jsou Němci a ostatní jsou podřadní. A jsou to navíc praví chlapi, a tak se nám věnují! Mladistvý sudetský Švejk musí do války a v hlavě má pořádný maglajz. Jenže doba je neúprosná – musí se rozhodovat teď hned. A jeho rozhodnutí mohou znamenat život nebo smrt pro něj i pro lidi, které potkává. Ještěže umí jazyky! Hlavně češtinu! Takový nesvětový jazyk a může pomoci uniknout o vlásek zajetí a smrti… Ne-hrdina z malé obce na západě Čech (Holýšov) se prodírá válečnou střední Evropou a ani po válce se jeho situace nepřestává komplikovat… Co nás formuje? Čeho jsme schopni vedeni pudem sebezáchovy? Jak silné jsou naše vnitřní mravní imperativy?

Divadelní příběh inspirovaný skutečným příběhem. Inscenace vzniká jako součást evropského projektu pod vedením uměleckého šéfa Tomsy Legierskiho a dramaturgyně Petry Kosové. Tvůrčí tým doplňuje scénograf Karel Czech, který v posledních letech spolupracuje s Divadlem Alfa pravidelně (ALFA farma, Jako knoflík v hlavě nebo Spáčka a vřeteno).

Divadlo Alfa zahájilo svoji činnost jako loutkové divadlo v roce 1966 a dodnes se zaměřuje na tvorbu pro děti a dospívající. V jedné z dramaturgických linií vychází z kořenů českých lidových loutkářů a rozvíjí jejich odkaz v kontextu soudobého loutkového divadla, v další linii zkoumá alternativní loutkářské přístupy ke klasickým titulům nebo autorskému divadlu. Vedle tvorby pro nejmenší hledají divadelníci cestu k náročným dospívajícím divákům také prostřednictvím evropských projektů. Alfa je díky mistrné práci s loutkou vyhledávaným hostem mnoha tuzemských a zahraničních festivalů. Od roku 1967 pořádá Divadlo Alfa festival Skupova Plzeň.

 

The Travels of Good Hans Böhm through Europe

A theatrical story inspired by the true story of a small town in Western Bohemia, whose hero treks through war-torn Central Europe.

www.divadloalfa.cz

 

Stín kapradiny

Mír lesa proťala vášeň dvou hrubých loveckých těl. Bělost květů jahodníku přebarvuje krev překvapené kořisti. Rudolf Aksamit a Václav Kala se shýbají nad srncem, pod prsty mají tělo zvířete, ještě teplé, ještě nádherně napjaté. Ale teď do toho z houští vyrazil hajný a křičí: „Stůj!“ 

Tohle jsou staré účty. Pytlácká radost se naráz v žilách zastavuje a náhlým přetlakem vyvěrá v lávu rudého vzteku. Už vyšlehl oheň msty, puška práskla… Už není cesty zpět. Les se uzavírá, stává se útočištěm i vězením, ohraničeným prostorem pro útěk před spravedlností. A před sebou samým. 

Divadlo Lampion je jediné profesionální divadlo ve Středočeském kraji, které se soustředí na tvorbu pro děti a mládež. Jejich inscenace jsou určeny pro různé věkové kategorie počínaje těmi opravdu nejmenšími, pro které lze divadlo hrát, stěžejní část repertoáru je určena dětem předškolního a mladšího školního věku, ale snaží se postupně cílit i na druhý stupeň základních škol a v neposlední řadě na celou rodinu. Ve všední dny hraje Lampion převážně objednaná představení pro školní publikum, o víkendech pro veřejnost.

The Shadow of the Ferns

A production based on the poetic novel by Josef Čapek about crime and punishment, which have stood side by side in the human order from time immemorial. For audiences 12 years of age and up.

www.divadlolampion.cz

Prefaby

Pre-apokalyptická betonová idyla odehrávající se na půdorysu příběhů tří bezejmenných sousedů. O jejich křehké všednosti vypráví tento projekt nevšedními prostředky. Komorní konceptuální one-man-show pro 7 diváků, jejím hlavním scénografickým prvkem je sedm nepravidelných betonových kostek, které dohromady tvoří brutalistickou industriální stavebnici, odkazující se k architektuře panelového sídliště. Minimalistická vizuální stránka inscenace je dohromady prokomponována s pěti-kanálovým prostorovým zvukem.

Dominik Migač je herec a experimentátor na poli divadla objektů a materiálů. Upozornil na sebe několika projekty, například Vinnetou aneb kámoš je víc než zlato z Nugget-Tsilu či MikroSputnik. Je v angažmá v kladenském divadle Lampion. Jeho specialitou jsou malé loutky. Jakub Maksymov je divadelní režisér na volné noze. Primárně se zabývá loutkovým divadlem a divadlem objektů. Pravidelně spolupracuje s divadlem Lampion nebo divadly na Slovensku a v Srbsku. Společně s Dominikem jsou zakládajícími členy nezávislé divadelní skupiny Plata Company. Mr. Wombat je zvukařská platforma pěti kamarádů, kteří se vydali cestou DIY zvukové tvorby. Zaměřuje se především na alternativní scénu a podporuje mladé, nezávislé umělce a umělkyně.

Prefabs

Prefabs is an original artistic/aural performance, taking place on a Formica table, featuring free variations on the motives of everyday life in a prefab building. For audiences 12 years of age and up.

cs.dramalabel.com/prefaby

Krvavý román

Josef Váchal byl český malíř, grafik, ilustrátor, sochař, řezbář, ale také spisovatel a básník. Jeho neznámějším literárním dílem je Krvavý román. V knize dokončené v roce 1924 složil hold lidovému čtení 19. století – krvavému románu, zvanému „krvák“. Tohoto brakového žánru, jehož charakteristickými rysy byla prostoduchá srozumitelnost, romantika a dobrodružný děj, byl Váchal velkým znalcem, sběratelem a obdivovatelem. A my též. Součástí představení je výstava nazvaná Interaktivní Panoptikum! Obecenstvo po představení může obdivovat a objevovat a rozhejbávat mechanické objekty Báry Hubené. A nejen to…

Spolužáci z KALD DAMU a dlouholetí spoluhráči nejdříve z Dejvického divadla, poté z Divadla v Dlouhé, nyní na volné noze. Po letech převážně činoherního divadla se jim zastesklo po loutkách, a tak v roce 2002 založili LokVar. Zakládajícími členy jsou Ivana LOKajová a Peter VARga, postupně se rozrostli o Martina Velikého, Markétu Pellarovou a Pavla Tesaře. Stálý tým tvoří režiséři A. Goldflam, M. Homolová, autor hudby M. Potoček a dvorní výtvarnice Bára Hubená. Věnují se divadlu pro děti, od těch nejmenších až po ty dospělé. Pravidelně je můžete potkat v Praze v Divadle v Dlouhé, v Dejvickém divadle, nebo na zájezdech v ČR i zahraničí (Brazílie, USA, Belgie, Slovensko…).

Bloody Novel

A performance and exhibition inspired by the life and work of the Czech artist, graphic designer, illustrator as well as author and poet Josef Váchal.

www.lokvar.cz

Příběhy stěn

Podobenství o lidské osamělosti, předsudcích a uzavřenosti i o touze vládnout a ovládnout.

Kdysi jsme byli součástí světa kolem nás, dokud jsme nezačali stavět stěny. Lidská historie – to jsou dějiny stěn, zdí, plotů, pevností, mříží a hranic budovaných se strachem a nenávistí a bez touhy po porozumění. Náš zdánlivě svobodný svět rozdělují viditelné i neviditelné stěny, díky kterým se lidé od sebe stále více a více vzdalují. Inscenace je inspirovaná antologií Michaela Reynoldse, která obsahuje nadčasové povídky několika světových autorů. Jde o zajímavý mix generací, autorských přístupů i zkušeností nahlížejících na téma „stěn“ bez traumatu a s odstupem.

Bratislavské bábkové divadlo vzniklo v březnu 1957 jako první samostatné loutkové divadlo na Slovensku. Má za sebou více než půl století tvůrčích aktivit a hledání vlastní identity. Základem je otevřená, pružná a kreativní dramaturgie, která na jedné straně reflektuje současná témata a celospolečenské problémy, na straně druhé se vrací ke kořenům – k zemitému a poctivému komediantství starých kočovných loutkářů a k moudrosti pohádek. Během své existence se divadlo zúčastnilo divadelních festivalů ve více než 30 zemích světa, odkud si přineslo hromádku ocenění. Naposledy v roce 2019 Grand Prix a Ceny za režii a scénografii (inscenace Příběhy stěn) v Polsku.

 

A Story of Walls

A parable about human loneliness, prejudices and secretiveness and about the desire to rule and control. We used to be part of the world around us until we started building up walls.

www.babkovedivadlo.sk

Malé divadlo České Budějovice – Jenom tři mušketýři

Co by se stalo, kdyby tři mušketýři zůstali opravdu jenom tři? Vyletněná parafráze jednoho z nejslavnějších románů všech dob v unikátní úpravě pro tři herce a kapelu. Nečekejte na D´Artagnana a kryjte se!

Hrajeme pod hvězdami.

Q10 – R + J

Nikdo nechápe, proč zášť je tak velká. Nikdo nikdy nezjistil, proč došlo ke konfliktu obou rodů. Pokoušíme se vypátrat příčinu tak strašné nenávisti, kterou zastaví jen smrt…? Z jaké „staré zášti“? A má vůbec jakákoli zášť hodnotu lidských životů?

„Dva rody, oba stejně vznešené,
jež proti sobě léta vedou boj,
zas vyvolaly v krásné Veroně
ze staré zášti nový nepokoj.“

Divadlo Q10 – studentský soubor při Divadelní laboratoři divadla DRAK a Mezinárodního institutu figurativního divadla tuto látku uchopil z pohledu afrobrazilského umění Capoeira a dalších kulturních vlivů jihoamerického kontinentu jako jsou rituály, tance a náboženství (maculele, samba de roda, candomble) a samozřejmě i vliv kultury evropské (portugalští konkvistadoři, katolická církev).

Protože stejně jako nenávist, tak i příběh milenců z Verony se mohl a může odehrát v jakémkoli čase a kdekoli na světě.

Q10 - R+ J

Nákupní košík
Košík je prázdný!
Pokračovat v nákupu