Třetí gong aneb Loutky hrají divadlo

Maňásci, marionety, javajky, či snad raději stínové divadlo? Jaká loutkářská technika je ta pravá pro nově připravovanou inscenaci? V nejmenovaném loutkovém divadle se kvapem blíží premiéra, z čehož jde hlava kolem nejen ředitelce divadla a všem hercům, ale především režisérovi. Při zkoušení nestíhá, v noci hrůzou nespí a vlastně pořád netuší, co si s tím novým loutkovým kouskem počít… A navíc, čím více se premiéra blíží, tím víc se situace na zkušebně komplikuje a šmodrchá. Herci si nepamatují texty, scéna není vyrobená a k tomu ta nová, mladá, krásná herečka, které loutkové divadlo sice vůbec nic neříká, ale zato nadevše miluje zimní sporty…

S inscenací Třetí gong se do NDL opět vrátil tým plzeňské režiséra Tomáše Dvořáka, který je v NDL podepsán již pod celou řadou loutkových evergreenů (Alibaba a čtyřicet loupežníků, Krásný nadhasič aneb Požár Národního divadla, Labutí jezírko aj.). Tentokráte si vzal na mušku téma „divadlo na divadle“. Nebo přesněji – loutkové divadlo na loutkovém divadle!

Čistě iluzivní loutková komedie vznikla při příležitosti 65. výročí založení Naivního divadla a přála by si být oslavou loutkového divadla, jeho technických a uměleckých možností i jeho historie. A především by – v té nejlepší loutkářské tradici – chtěla bez výhrady bavit.

NIE – We come from Far, Far Away / Přicházíme z daleka

Uvnitř velkého stanu je ještě jeden menší stan a v něm sedí chlapec. Má za sebou dlouhou cestu. Většinu času cestoval sám. Ukáže vám, co si vzal s sebou, poví vám, proč se na cestu vydal, a popíše, kudy putoval. Nemůže ale říct, jak jeho příběh skončí…

We Come from Far, Far Away je inscenace, která vychází z příběhů uprchlíků. Vznikla ve spolupráci s uprchlickým centrem v Askeru, zajišťujícím přijímání mladých běženců ve věku 13-18 let, kteří přicestovali sami, aby v Norsku požádali o azyl. Diváci usazení v jurtě sledují mladíky Omara a Rezana na jejich cestě ze syrského Aleppa až na Hlavní nádraží v Oslu. Rozdíl mezi hledištěm a jevištěm se stírá, hraje se i přímo mezi diváky.

Materiál, na jehož podkladu tvůrci z NIE tuto inscenaci vystavěli, má dokumentární charakter a soubor jej získal  prostřednictvím rozhovorů a workshopů, které pro mladé uprchlíky pořádal. Osudy těchto uprchlíků jsou jen těžko představitelné, oni sami jsou však, jako většina mladých lidí, plní energie, života a naděje na lepší budoucnost.

V inscenaci We Come from Far, Far Away vypráví NIE jeden z těchto příběhů prostým a zároveň podmanivým způsobem za použití živé hudby, vyprávění i stínového divadla. Diváci sedí těsně u sebe v důvěrném, malém prostoru mongolské jurty.

„Měl jsem stan, koupil jsem ho v Řecku v supermarketu. Visela tam cedule, ze které jsem dokázal vyluštit jenom cenu – 100 €, ta byla přeškrtnutá a červeně přepsaná na 40 €! Sleva! Připravil  jsem si peníze a postavil se do fronty. Snažil jsem se vypadat normálně. Když jsem se dostal na řadu, z kapsy jsem vyndal 40 €, dal jsem je tomu pánovi, ten je strčil do pokladny a něco mi řekl. Nerozuměl jsem. A pak na mě začal křičet, křičel čím dál víc. Vytáhl jsem telefon a začal jsem ho natáčet…“

Po každém představení následuje krátká diskuse.

Představení vzniklo za podpory norského Ministerstva kultury a norského Ministerstva zahraničí.

NIE We come from Far, Far Away (7)NIE We come from Far, Far Away (5)NIE We come from Far, Far Away (3)

 

Nákupní košík
Košík je prázdný!
Pokračovat v nákupu