Princezna Turandot

Princezna Turandot – dcera čínského císaře – neví, co je láska, a za žádnou cenu se nechce vdávat. Vymíní si proto na otci, aby uzákonil krutou podmínku pro všechny její nápadníky. Kdo chce princezninu ruku, ten musí uhodnout tři její hádanky, jinak bude o hlavu kratší. A hlavy padají a padají, protože Turandot je zatraceně chytrá. Je však také moudrá? A co může vzejít z jejího setkání s českým Honzou, který se také zařadil do zástupu nápadníků a tím i čekatelů na (téměř) jistou smrt?

Příběh kruté a pyšné princezny Turandot zřejmě jako první zpracoval perský básník Nízámí již ve 12. století. Prostřednictvím sbírky pohádek Tisíce a jedné noci se pak dostal i do Evropy, kde jej typickými prvky commedie dell’arte okořenil Carlo Gozzi. Po něm se tímto příběhem nechala inspirovat i řada dalších evropských autorů v čele s Friedrichem Schillerem či Bertoldem Brechtem. Nejvíce ho však zřejmě proslavil Giacomo Puccini, který na jeho motivy zkomponoval věhlasnou stejnojmennou operu. I české loutkové divadlo ovšem již má na kontě přinejmenším jednu jeho originální verzi, a sice legendární libereckou inscenaci Markéty Schartové Turandot Ukrutnice z osmdesátých let minulého století. A nyní se příběh čínské princezny objevuje i na prknech Divadla Drak.

(Pokračování textu…)

Tik Tak Tik Tak

Pojem času používáme takřka bez ustání. Naříkáme si, že se nám ho nedostává, že moc letí, nebo se naopak vleče, přepočítáváme ho na sekundy, na minuty, ale také třeba na peníze. Vnímání času je individuální záležitost závisející na povaze, věku či prostě jen momentálním rozpoložení. Například malé děti vnímají čas docela určitě jinak než dospělí už proto, že neznají hodiny. Sekunda, minuta, hodina, měsíc, neřkuli rok jsou pro ně abstraktními pojmy, pod nimiž si nedokážou nic představit, neboť se nijak neodrážejí v jejich dosavadní zkušenosti. Ale i my dospělí na vlastní kůži zažíváme, že není minuta jako minuta. Že když na to přijde, umí taková minuta trvat k neuvěření dlouho, nebo se naopak smrsknout v pouhý okamžik.

Zbývá však jedna zásadní otázka: Co to ten čas vůbec je? My ji pochopitelně nezodpovíme. Zato vás ale zveme ke groteskní hře s tímto tajuplným fenoménem. Divadlo se totiž k jeho zkoumání báječně hodí, protože v divadle si na čas téměř můžete sáhnout…

KOMENTOVANÁ PROHLÍDKA VÝSTAVY A CO POTOM, SLONE?

Přijďte spolu s námi nahlédnout do poetického světa autorky a ilustrátorky knih pro děti Daisy Mrázkové.  V jejích obrázkových knihách dětský čtenář najde slova a ilustrace vždy v dokonalém souladu. Vše tvoří jeden nedílný celek, kdy jedinečná symbióza slova spolu s obrazem vede děti příběhem a pokud slova nestačí, obraz je hravě zastoupí. Její knihy prezentují dětskému čtenáři okolní svět nejen se všemi jeho radostmi, ale i problémy a učí ho, jak je důležité vnímat své pocity.

„Doufáme,“ řekla umělecká ředitelka Divadla Drak, Dominika Špalková, „že výstava potěší jak děti tak jejich rodiče. Zkrátka všechny ty, kterým stejně jako nám, svět Daisy Mrázkové naprosto učaroval.“

 

Guided tour of the exhibition A co potom, slone? (And then What, Elephant?)

Join us in exploring the poetic world of Daisy Mrázková, the author and illustrator of children’s books.

 

 

Z tajného deníku Smolíčka Pé

STUDIO DAMÚZA – CZ

Pohádka s loutkami a živou hudbou pro malé diváky. Svět je jako gramofonová deska a otázkou zůstává, do jaké dráhy se jehla zarazí. Když k Jeskyňkám, tak jste Smolíček… Však to znáte, poslouchat rodiče je někdy těžké, zvlášť když je táta jelen. Ke všemu trochu staromódní, který neumí připravit pořádnou oslavu s tancem a dortem. Koho by bavilo být na své narozeniny sám? A Jeskyňky jsou tak dobré tanečnice, ach…

IMG_6423

IMG_6487

Velbloud, ryba, slepice aneb Námořnická historie

Z důvodu zranění v řadách hereckého souboru dochází ke změně titulu Naivního divadla Liberec – místo “Komáři se ženili aneb ze života obtížného hmyzu” bude uvedena inscenace “Velbloud, ryba, slepice aneb Námořnická historie”.

Na principu Šeherezádina vyprávění vystavěli autoři nové inscenace pro nejmenší děti svou námořnickou historii: ve skutečnosti se vlastně jedná o tři klasické pohádky (Ošklivé káčátko, O rybáři a rybce a O kohoutkovi a slepičce) v poněkud neobvyklém podání.

Dvojice námořníků – skladníků dostane v podpalubí velké zaoceánské lodi hlad. Rozhodnou se ho utišit způsobem nepříliš chvályhodným – v transportních bednách kolem nich se přece nachází spousta zvířat vhodných k okamžité konzumaci. Jenže vybraná (a chutná) zvířátka nejenže se nechtějí nechat sežrat, ale jelikož patří jednomu nejmenovanému cirkusu, tak dokonce umějí i mluvit. A právě to jim zachrání „kůži“. Každé z ohrožených zvířat totiž odvypráví námořníkům svůj životní příběh a námořníci pak chtě nechtě musejí splnit slib a nasytit se nějak jinak.

kohout-ryba

Tři klasické pohádky pro nejmenší děti ve svěžím a zábavném pojetí připravil tým pod vedením režiséra Jakuba Vašíčka, který v Naivním divadle nastudoval oceňovanou inscenaci Neklan.cz aneb Ze starých pověstí českých.

Ocenění:
FESTIVAL MATEŘINKA 2013:Cena za režii (Jakub Vašíček) a Čestné uznání za scénář (Tomáš Jarkovský a Jakub Vašíček)

Šípková Růženka

Zlá sudička nedostala od královského páru pozvánku na křtiny jejich dcery Růženky. Protože je to ale sudička vytrvalá, nenechá se tím odradit a snaží se za každou cenu dostat dovnitř jinak. Podaří se jí to? Kdo zná tento staletími prověřený pohádkový příběh, ten dobře ví, že ano. Naše inscenace jej vypraví jako maňáskovou grotesku o neodbytnosti osudu, který když vyhodíte dveřmi, vrátí se vám oknem. A to doslova. Vedle sudiček zlých jsou ale naštěstí také sudičky hodné. A po světě se navíc potuluje spousta princů hledajících štěstí, kteří jsou připraveni zakleté princezny ve vhodnou chvíli vysvobodit.

(Pokračování textu…)

Karneval zvířat

BARBORA LÁTALOVÁ & KOL. – CZ

Ve spolupráci s festivalem TANEC PRAHA 2015

Interaktivní taneční představení pro děti a mládež, které vzniklo na motivy stejnojmenné hudební suity francouzského skladatele Camille Saint-Saënse. Inscenace propojuje pohyb a tanec s videoprojekcemi, originální hudbou, zvuky a v neposlední řadě akcentuje i hru světla a stínu, ticha a nehybnosti. Tvůrci se nechali inspirovat rozmanitým světem živočišné říše, vydali se pod zem, vzlétli na nebe, potopili se do hlubin i ztratili v trávě, a zároveň vytvořili mnohá nová, roztodivná stvoření.

A díky dětským divákům, kteří jsou přítomni na jevišti od počátku do konce, vznikají pokaždé další nové bytosti. Přijďte se s námi ponořit do světa velké zvířecí fantazie!

„….probouzí dětskou představivost, podněcuje dětské diváky k přímé účasti, a zároveň je Karneval zvířat velmi zajímavým tanečním představením reflektujícím klasickou hudbu a současný svět dětí. Moje děti velice bavily projekce a možnost zapojit se do dění přímo jako tanečníci…..“ Sakuma Sota, umělecký loutkář a performer žijící v Praze

„Karneval zvířat je divadlo, které děti vnímají všemi smysly a hlavně zapojují vlastní fantazii. Oceňuji, že jsou děti s tanečnicemi přítomny na jevišti od počátku do konce a jsou motivovány se na představení podílet. Jde o velmi zajímavé představení, které v dětech zanechalo vzpomínky.“ Z dopisu paní učitelky.

Karneval_zvirat_foto_Vojtech_Brtnicky-1

Karneval_zvirat_foto_Vojtech_Brtnicky-7

Studio DAMÚZA – Bajaja

Také vám někdy přijde, že máte doma místo dětí draky? Víte, jak se poznali vaši rodiče? Co se stane, když král přislíbí své tři dcery třem drakům? Proč Bajaja odjíždí do světa? A proč po boji vždy utíká?

Rytířská pohádka, která vypráví o skryté lásce a neskrývané udatnosti, o nutnosti a schopnosti se správně rozhodovat, o poslušnosti, o vzbouření, o prostém lidu i královské rodině.

Tři draci, dva herci, jeden muzikant, loutky a jedna otočná scéna.

 

Vyšla hvězda nad Betlémem / filmová verze

Na období adventu jsme pro vás připravili speciální dárek. Je jím filmová verze oblíbené vánoční inscenace Vyšla hvězda nad Betlémem natočená v autentickém prostředí kostela sv. Jana Křtitele na Novém Hradci a jeho bezprostředním okolí. Nejedná se přitom o pouhý záznam divadelní inscenace provedené v netradičním prostředí, nýbrž o její plnohodnotnou filmovou adaptaci.

Záznam bude ke zhlédnutí zdarma na našem Youtube kanálu a odemčen vždy v uvedený termín reprízy.

Hra Pavla Vašíčka je montáží textů ze stejnojmenné knihy Josefa Voláka, písní Adama Michny z Otradovic, lidových vánočních zpěvů a fragmentů lidových vánočních her českého baroka. Adventní období je už neodmyslitelně spjato s přeplněnými hypermarkety a hektickými přípravami oslav, stejně jako záplavou novinových článků, které si toto třeštění berou na mušku a žehrají na vyprázdněný charakter současných Vánoc. Stalo se tradicí Divadla Drak uvádět v tomto čase jako protiváhu všemu výše zmíněnému hry s biblickou tématikou a namísto kárání je pozvat ke společnému estetickému zážitku opírajícímu se o základní příběhy naší křesťanské tradice a jejich humanistického poselství. Inscenace Vyšla hvězda nad Betlémem v tomto plně navazuje na předchozí Štědrej večer nastal a Hej, Mistře! Soustřeďuje se přímo na pasáže z Nového zákona, které se vážou k narození Ježíše (Zvěstování, Zrození, Pastýři, Tři králové, Vraždění neviňátek, Útěk do Egypta, Návrat do Galileje) a tvoří tak duchovní podklad vánočních svátků.

Simulante Bande

VERTEDANCE, DVA, DIVADLO ARCHA – CZ

Žijí tu s námi, ale my se občas tváříme, jako by byli neviditelní. Jindy na ně zas civíme, jako by spadli z kosmu. Trochu je obdivujeme, trochu se jich bojíme, často je litujeme. Skoro nic o nich nevíme.

Proč je stále vyčleňujeme z našeho kruhu? Proč jsme tu stále „my“ a „oni“? Jejich přijetím můžeme všichni jen získat. Získat tolik, že si to možná ani nedovedeme představit. Pojďme si to společně představovat, i „jen na chvíli“ se počítá! V inscenaci zkoumají VerTeDance neotřelé možnosti pohybového vyjádření zdravého a fyzicky handicapovaného člověka, relativnost pojmu handicap i křehký kosmos mezilidských vztahů. Své často neviditelné limity přetavily netanečnice Alena Jančíková a Zuzana Pitterová do neuvěřitelných výkonů, ve kterých jim „asistují“ profesionální tanečníci Helena Arenbergerová a Petr Opavský. Autorskou hudbu k představení vytvořila skupina DVA.

„Jedinečný kvartet interpretů tvoří profesionálové a dvě handicapované amatérky. To, jak se tu oba světy propojí, bere dech: smutný, ale nesentimentální humor, shazující falešný soucit zdravých i sklony k uzurpátorství těch druhých. Nutno vidět!“ (Vladimír Just, Lidové noviny, 9. 6. 2012)

Simulante_bande_foto_Vojta_Brtnicky-3

Simulante_bande_foto_Vojta_Brtnicky-4

Nákupní košík
Košík je prázdný!
Pokračovat v nákupu