25. ročník festivalu proběhne v termínu 

21.6.2019 – 28.6.2019

Předprodej vstupenek pro veřejnost bude zahájen 6. května 2019.

Vstupenky si můžete rezervovat a zakoupit přes předprodejní systém hkpoint.cz, nebo na tel. +420 495 514 721.

 

 


Archiv předchozích ročníků

V Divadle Drak se uzavřel 23. ročník festivalu Divadlo evropských regionů

Divadelní sezóna v Divadle Drak vyvrcholila třiaadvacátým ročníkem Mezinárodního festivalu Divadlo evropských regionů. „V osmi festivalových dnech se v Draku odehrálo celkem 47 divadelních a hudebních vystoupení, které na pěti scénách zhlédlo více než 5000 diváků.  Přivítali jsme 8 zahraničních souborů z Norska, Velké Británie, Francie, Španělska, Slovinska a Slovenska,“ uvedla ředitelka Divadla Drak Eliška Finková.

Víkendová Dračí pouť byla již tradičně věnována rodinám s dětmi.  „Letošek mě příjemně překvapil. Počínaje úžasným vyřezávaným kolotočem a vyřezávanou taxi kozou. K tomu se přesně trefilo šapitó před Drakem – má dimenzi, kterou festival opravdu potřeboval. Do tohoto stanu se v pohodě vejde bar, kde obsluhují herci a úžasné, půvabné herečky Divadla Drak. Přijde mi skvělé, že atmosféru posouvají jinam – člověk má chuť tady být. Dál se myslím dramaturgie velice trefila s Cirkusem Nostalgie, který tu o víkendu permanentně několikrát hrál. Tahle parta úžasně do prostoru zapadla, rozehrála ho víc než nějaký elektrický kolotoč,” chválil letošní podobu poutě v rozhovoru pro festivalový zpravodaj Hadrián Z. A. Tichý.

Součástí víkendového programu byly i novinky uplynulé sezóny z produkce Divadla Drak inscenace Tomáše Jarkovského a Jakuba Vašíčka Makový mužíček, koprodukční projekt Divadla Drak a Mezinárodního institutu figurálního divadla & Spitfire company Fragmenty milostných obrazů.  V premiéře byla na festivalu uvedena inscenace hry Richarda Balouse Blátem po hlavě v režii Jiřího Havelky ve scénografii Marka Zákosteleckého, která vznikla v koprodukci s pražským divadlem La Fabrika.

Divadlo Drak přivítalo na festivalu 8 zahraničních souborů. Pravidelní hosté festivalu norsko-britsko-české uskupení NIE odehrálo dvakrát svou nejnovější inscenaci We Come from Far, Far Away, za kterou nedávno obdrželo prestižní norské divadelní ocenění Heddaprisen. Po dopolením přestavení pro školy následovala živá diskuze o imigraci a současné situaci azylantů pořádaná ve spolupráci s Diakonií v rámci projektu DOMA.

„Těší mě způsob, jakým se nám prostřednictvím inscenace divadla NIE podařilo festival otevřít. Silné téma zasáhlo diváky napříč generacemi. Reakce dětí před a v diskusi po představení ukázaly, že divadlo může plnit významnou společenskou úlohu spočívající v probouzení citlivosti ke komplikovaným společenským otázkám a jevům,“ říká umělecká ředitelka Divadla Drak a dramaturgyně drakovského programu festivalu Dominika Špalková.

Divadelní šapitó před Drakem o víkendu patřilo slovinskému loutkáři Matijovi Solcemu, který opět uhranul diváky všeho věku. Letos vystoupil se sólovou inscenací Pozor, los!, koncertem tria Grad Gori! a na závěr představil svou nejnovější inscenaci Psí život.

Nadšené dojmy z jeho představení shrnula pro festivalový zpravodaj divadelní bloggerka Nicol Škvarová: „Matijovo pojetí divadla ztělesňuje všechno, co mě v divadle nejvíce baví – zemitost, plnost, mísení vysokého a nízkého, fantazie, zobrazování světa skrze symboly a znaky, které se pohybují a transformují, schopnost udělat z ničeho něco. Takové divadlo od podlahy. Jarmareční, lidové, upřímné, plné života, nevyumělkované.“

Francouzský soubor L’Insolite Mécanique přivezl scénografickou instalaci s divadelními prvky a živou hudbou Je brasse de l’air (Vířím vzduch) a proměnil Studio Divadla Drak na dva dny v magický prostor plný oživlých mechanických strojků.

„Hranice mezi bezradným postáváním ve tmě a napnutým sledováním pohybujících se objektů byla tak tenká, jako vodící linie, kterou byla na zemi vyznačena trajektorie výstavy, po níž diváci procházeli. Pokud jste do ztemnělého sálu vstoupili s otevřeným srdcem, mohli jste se v protivětru fantazie a na křídlech imaginace opravu vznést do vyšších sfér,“ napsal o inscenaci další letošní redaktor Hadriána, publicista, herec, režisér a divadelní iniciátor Karel Kratochvíl.

Druhým hostem z Francie byl soubor Pelele. „Rakvičkárna“ Katastrofální námluvy Dona Cristobala  s humorem odkazuje současnými prostředky k tradičním podobám loutkového divadla. Španěl David Espinoza dorazil na festival bez jednoho ze svých kufrů a tedy i části loutek, ale díky operativnímu řešení naší produkce vše dobře dopadlo a vizuální inscenaci Mnoho povyku pro nic nestálo nic v cestě. Z Velké Británie přijeli Smoking Apples s inscenací In Our Hands. Mladý soubor jste mohli v průběhu festivalu zahlédnout i mimo Divadlo Drak, a to v hradeckých ulicích v doprovodu obří loutky Xalie.

Jedním z vrcholů festivalu bylo představení slovinského divadla Lutkovno gledališče Ljubljana Akvárium, které nadchlo publikum napříč generacemi svou obrazovostí a hravostí.

Součástí letošního programu byla i ukázka současného repertoáru regionálních divadel pro děti a mládež. Hradeckému publiku se představili se svými inscenacemi Divadlo Alfa Plzeň (Pohádky ovčí babičky), Naivní divadlo Liberec (Pohádka do dlaně), Divadlo Lampion Kladno (Prevítovi), Malé divadlo České Budějovice (Jenom tři mušketýři) ad.

„Hradecký festival byl pro mě vždy výjimečný v atmosféře a mnohosti zážitků. Za studentských let jsem ho trávil spíše v Žižkových sadech, ale od té doby, co působím v Draku, zdržuji se přirozeně především v jeho okolí. Co se týče rozmanitosti, zdá se mi, jsem nezůstal o nic ochuzen. Množství žánrů i projektů na jejich rozhraní je myslím téměř nevyčerpatelná a atmosféra rok od roku příjemnější. Divadlachtivých návštevníků neustále přibývá, a přesto lze okolo Draku stále bez prodírání projít. To nejdůležitější ovšem je, že lidé – ať už je znám, či nikoliv – kteří se okolo našeho divadla v této době shlukují, jsou tak nějak moje krevní skupina a to mě těší,“ zhodnotil letošní ročník festivalu kmenový režisér Divadla Drak Jakub Vašíček.

„Líbí se mi prorůstání Open Air Programu s Drakem, Klicperákem, máš tady místa, kam můžeš jít, když chceš nějakou divokou věc, a jiná, když toužíš po něčem klidnějším. Jsem velkým příznivcem tohoto festivalu,“ řekl režisér inscenace Blátem po hlavě Jiří Havelka.

Již pošesté samotnému festivalu předcházelo Mezinárodní setkání uměleckých škol Gaudeamus Theatrum.O vedení se tentokrát podělila dvojice lektorů tanečník, herec a režisér Pierre Nadaud (FR) a umělec, klaun, režisér a lektor Ami Hattab (IL).

Poslední festivalový den Divadlo Drak nadělilo všem školákům za vysvědčení dárek v podobě novocirkusové inscenace Airground souboru Cirk La Putyka. Představení se nakonec kvůli výkyvům počasí neodehrálo před Drakem, ale přímo v šapitu Cirk La Putyky a návštěvnost předčila veškerá očekávání.

Celý festivalový týden Divadlo Drak hostilo žáky ZŠ Hučák, rodinné školy z Hradce Králové, jejíž výuka probíhá na základě Jenského plánu.

„Při tvorbě dramaturgické koncepce se nezaměřuji pouze na sestavení divadelně-hudebního programu, ale snažím se pracovat s celým prostorem divadla a přilehlého okolí. Letos jsme prostranství před Drakem zabydleli maringotkami Cirkusu Nostalgie, Palačinkové maringotky Herbalion a saunou NUUK. Před divadlem i po divadle pak po celou dobu festivalu probíhaly drobná představení, koncerty a další aktivity, které si speciálně pro festivalové návštěvníky připravili členové soboru Divadla Drak. V centru dění jako zázemí pro bar, ale i jako nová divadelní scéna vyroslo velké šapitó. Odkazujeme tak ke kočovnému loutkářství, které má v divadle Drak stále velkou tradici a jsou to zároveň krásné výtvarné objekty, které dotvářejí festivalovou atmosféru, dávají prostor a zázemí pro umělecké i divácké rojení, což bylo hlavní myšlenkou letošní dramaturgie drakovské festivalové části, která došla naplnění a z toho mám obrovskou radost,“ uzavírá opět Dominika Špalková.

 

 

Charakteristika festivalové části v Divadle Drak

Divadlo Drak a Mezinárodní institut figurálního divadla o.p.s., je svou tvorbou pro děti a mládež respektovanou institucí na domácí i mezinárodní scéně. Kromě své obvyklé činnosti, která zahrnuje kolem tří set představení ročně a účast na domácích a zahraničních festivalech, je také tradičním spolupořadatelem Mezinárodního festivalu Divadlo evropských regionů v Hradci Králové.

Během osmi festivalových dnů je na všech scénách Divadla Drak, které byly v roce 2010 rozšířeny o studiovou scénu (black box s kapacitou cca 80 diváků), ale i přilehlých venkovních prostranstvích, předkládána divákům dramaturgická koncepce, která je určena pro široké spektrum diváků. Dopolední představení jsou určeny především pro děti mateřských, základních i středních škol a večerní představení pak pro dospělé publikum se zájmem o současné loutkové, alternativní divadlo a mezižánrové přesahy.

Nedílnou součástí festivalového programu je již pátým rokem GAUDEAMUS THEATRUM, kterým se významně rozšířil a prohloubil smysl festivalu jako takového.  Každý rok zve Divadlo Drak významné divadelní školy, které kromě odehraného divadelního představení umožňují prostřednictvím tvůrčích dílen nahlédnout do své práce a postupů při vzniku inscenace. Dochází tak k naplnění  základní myšlenky Mezinárodního institutu figurálního divadla a zároveň k oživení festivalu.


 


 

Jaký byl 22. ročník festivalu Divadlo evropských regionů v roce 2016?

Ve slově festival se spojují významy latinského výrazu dies festivus (radostné dny) a výrazů feast, fiesta užívané pro náboženský svátek nebo také velkou hostinu. Původ festivalu hledejme v dávnověku v lunárním a solárním kalendáři stejně tak jako v zemědělském cyklu ročních období. K rituálům poděkování za dobrou sklizeň se přidávají náboženské svátky a v novověku setkávání lidí s uměním. V radostné dny festivalu se od nepaměti sdílejí příběhy starších, připomínají tradice a obnovují pouta jednotlivce s komunitou.

drak úvod

Je třeba připomenout, že artikulace cyklického času (Slunovrat a Svatojánská noc) je jedním z přirozených východisek královéhradeckého festivalu už od jeho založení. Zemědělský a liturgický rok se vztahuje ke komunitě obecně a k té je zase zaměřena redefinice konceptu Mezinárodního institutu figurálního divadla, který jsme v letošním roce znovuoživili. Uvádíme v život nové přístupy, které provazují umění a vzdělávání, výzkum a mezinárodní spolupráci, což ovlivňuje i podobu letošního festivalu. Chceme zjistit, co všechno dokáže divadlo generovat ve svém okolí. V dramaturgii festivalového programu Divadla Drak proto kombinujeme nejrůznější podoby figurace, práci s objektem, loutkou, výtvarnou či hudební metaforou, představujeme tradiční i nejsoučasnější divadelní prostředky a některé z inscenací jsou vytvořeny speciálně pro letošní festival. (Přivítáme hosty z Norska, Polska, Ruska, Slovenska, Slovinska a Velké Británie).

Deset dnů Dračího festivalu zjevuje nejen tradici a rituál slavnosti, ale pracuje i s uměleckým jazykem divadla. Každý den zastupuje jedno samostatné festivalové téma a dohromady vytvářejí obraz, který vyjevuje náš názor nejen na současné divadlo pro děti, dospívající, ale i divadlo obecně.

Každý den v 17h (víkendy v 16h) je otevřen také náš divadelní Hydepark pro rozpravu o právě aktuálním tématu, polemiky a umělecké intervence.

Den první
Pátek 17. června 2016 – STUDENTI A FIGURATIVNOST

Pátek 17. června 2016 otevírá téma nové figurace v divadle, kterým prověřujeme názorové střety významů: tělo jako fyzická figura (body constitution), figurálnost loutky, objektu a figurativnost ve významu figurovat, tj. tvořit. Jak pracovat s možnostmi živého nebo živelného pojmu lidského studu a ostychu, studia jako učení, a studiové scény jako místa experimentu.

_ZVE3052

Den druhý
Sobota 18. června 2016- DIVADLO DRAK

je věnována Divadlu Drak a Mezinárodnímu institutu figurálního divadla. Tématem je jeho současný profil, budoucí směřování a představení nadcházející divadelní sezóny.

foto Jiří N.Jelínek, O bílé lani,Drak 2016 (19)

Den třetí
Neděle 19. června – AUTORSKÝ PŘÍSTUP V DIVADLE PRO DĚTI

přichází s otázkou, jaká jsou specifika a postupy autorského přístupu v divadle pro děti a dospívající v profesionální instituci a na nezávislé scéně, ale také s přístupem: Zda hrát divadlo pro děti a dospívající anebo také s nimi?

_DSC7701

Den čtvrtý
Pondělí 20. 6 – DIVADLO JAKO POLIS A POLITIKUM 

Snad to, co chci říci, říkám za řadu jiných: za mnohé z těch, kteří nejsou politiky, nýbrž jenom občany; kteří snad jsou nebo byli dosti špatnými straníky, protože se snaží být co možná dobrými občany.“ Karel ČAPEK (1925) aneb Divadlo jako přesah ke společnosti

_AT_0303

Den pátý
Úterý 21.6. – SLUNOVRAT – ASTROLOGIE

Letní slunovrat je časový bod, kdy Slunce dosáhne nejsevernějšího bodu své pomyslné dráhy, tzv. obratníku Raka a doba slunečního svitu nejdelší. Lidé uctívají slunce v tento tajemný čas odedávna, oslavy mající kořeny v prehistorii se pořádají po celém světě nezávisle na kulturách. V okamžiku, kdy se Slunce přikloní na své dráze nejblíže Zemi, začíná u nás astronomické léto. Pátý Dračí den je proto zasvěcen jak astrologii, tak astronomii.

_DSC9819

Den šestý
Středa 22. června – PERFORMANCE/Jak performeři vidí divadlo

Rané radikální výtvarné performance 60. let vyloučily vše typické pro podvojnost divadla, nejenom herce, role, zápletky, zkoušky a reprízy, jeviště, stanovený bloku času, ale dokonce se obešly bez obecenstva. A dnes, je nějaký rozdíl mezi divadelní a výtvarnou performancí? Odpovídat budou významní čeští performeři.

KARBIDO_THE_TABE_02

Den sedmý
Čtvrtek 23. června – SVATOJÁNSKÁ NOC – DADA

Svatojánská noc se slaví v předvečer svátku Jana Křtitele. Mnoho řemesel a profesí má tohoto světce jako ochránce – mezi jinými jsou to vinaři, hospodští, hudebníci, tanečníci, zpěváci, ale i majitelé biografů. Jistě by mohl být i patronem dadaismu, vždyť svatojánská noc otevírá bránu mezi světy.

OSTROV, KDE ROSTOU HOUSLE - Vila Stvanice - tisk (31 of 95)

Den osmý
Pátek 24. červen – VYPRAVĚČSTVÍ 

Podstatou vypravěčství je převyprávění příběhu. Děj může mít symbolický obsah vyjadřující víru v celistvost nadčasového řádu. Vyprávění je často anonymní epický útvar, tradovaný řetězec příběhů, který vyvolává prostřednictvím obrazů hlubší porozumění celku světa.

10399388_845356805592312_8645616633433045315_n

Den devátý
Sobota 25. červen – FORMY, FORMÁTY a DIVOKÁ KARTA 

Studenti katedry alternativního divadla DAMU přinášejí svoje představy forem a různých formátů, jak podle nich má vypadat současné divadlo.

studio-DAMUZA-solo-matches-1

Den desátý
Neděle 26. červen – ANIMACE

Poslední den Dračího festivalu je věnován oživení, oživování, animaci obrazu, hudby, filmu, koláži věcí, které se dynamicky dějí zarámované v čase, ale také animovanému nedělnímu Nedělání v Draku.

STEPAN_HON1817